.
  Noty o artystach

Françoise Groben

W 1990 roku wiolonczelistka Françoise Groben została laureatką prestiżowego konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, zdobywając srebrny medal, a także nagrody specjalne „Wirtuozów Moskwy” i „Związku Artystów”.

Françoise Groben pochodzi z Luksemburga, gdzie rozpoczynała naukę gry na wiolonczeli w Miejskim Konserwatorium w klasie Georges’a Mallacha. Dyplom solistki uzyskała w Konserwatorium w Kolonii w klasie Borysa Pergamenschikowa. Pracowała także pod kierunkiem Williama Pleetha w Londynie i Daniela Szafrana w Moskwie, a także z członkami Kwartetu Amadeus.

Jej debiut na Festiwalu Schleswig-Holstein z Orkiestrą Radia Bawarskiego pod batutą Dymitra Kitajenki był początkiem szybko rozwijającej się kariery. Zapraszano ją do udziału w koncertach w większości krajów Europy, w Ameryce Południowej oraz na Dalekim Wschodzie. Była gościem takich orkiestr, jak Państwowa Orkiestra ZSRR, orkiestra Rosyjskiego Radia i Telewizji, orkiestra Radia Czechosłowackiego, Portugalska Orkiestra Symfoniczna, a także orkiestr kameralnych w Zurychu i w Gruzji, Berlińskich Wirtuozów czy Orkiestry Młodych Unii Europejskiej.

Jako laureatka francuskiej Fundacji „Juventus”, regularnie uczestniczy w festiwalach muzycznych we Francji (festiwal Radio France w Montpellier, Colmarze, Besançon, Dijon, Lille i St. Riquier), a także za granicą (Bratysława, Berlin, Sankt Petersburg, „Carintischer Sommer”, Walonia, Echternach, Kuhmo, Weimar i Davos).

W 1993 roku Mścisław Rostropowicz zaprosił Françoise Groben na Midem w Cannes. Grała pod jego batutą w 1995 roku. Odbyła też liczne tournées w państwach byłego Związku Radzieckiego i występowała między innymi w sali im. Czajkowskiego w Moskwie oraz w Filharmonii Petersburskiej. Po 1991 wielokrotnie koncertowała w Japonii, Chinach, Stanach Zjednoczonych i w Izraelu.

Dla firm Capricio i Naxos nagrała - z Alexandrem Tharaudem i innymi laureatami Juventus - wszystkie utwory kameralne Poulenc’a.

Françoise Groben gra na wiolonczeli Matteo Gofrillera (Wenecja,.1695), którą przekazał do jej dyspozycji Banque Générale du Luxembourg.

Jaap Schröder

Jaap Schröder zrobił międzynarodową karierę jako skrzypek i dyrygent, a także jako muzykolog i pedagog. Wykształcenie muzyczne zdobywał w rodzinnym Amsterdamie, a następnie w Konserwatorium Paryskim u Jacques’a Thibaud i Jeana Fournier. Debiutował jako solista Holenderskiej Orkiestry Kameralnej (1950-1963) i jako drugi skrzypek Holenderskiego Kwartetu Smyczkowego. Jest założycielem licznych zespołów kameralnych, takich jak „Quadro Amsterdam” (pozostali członkowie, to Gustave Leonhardt, Anner Bijlsma i Frans Brügen), „Concerto Amsterdam” czy „Quartetto Esterhazy”, który był pierwszym zespołem grającym na instrumentach dawnych. Liczne nagrania tych zespołów, wydane przez Taldec i Decca, miały kapitalne znaczenie - podobnie jak prace Nicolasa Harnoncourta - dla ponownego odkrycia i rozpowszechnienia stylu historycznego. Z Christopherem Hogwoodem prowadził Jaap Schröder Academy of Ancient Music podczas pierwszego nagrania wszystkich symfonii Mozarta, za co dostał prestiżową nagrodę „Grammy”. W 1982 roku założył w Waszyngtonie „Smithonian String Quartet” oraz „Smithonian Chamber Orchestra”. Był też na licznych tournées w Stanach Zjednoczonych i w wielu krajach Europy. Dorobek dyskograficzny Jaapa Schrödera obejmuje ponad sto nagrań koncertów, sonat, kwartetów i symfonii, od muzyki barokowej poczynając aż po dzieła kompozytorów XX wieku. Wiele spośród tych nagrań zostało uhonorowanych „Grand Prix du Disque”.

Jako dyrygent gościnny Jaap Schröder pracował z wieloma orkiestrami, takimi jak Mozarteum Orchester Salzburg, Orkiestra Filharmonii w Liège, Orquestra Metropolitana Lisboa, Helsingborg Symphony Orchestra, CBC Chamber Orchestra, londyńska Academy of Ancient Music i inne.

Schröder rozwinął ożywioną działalność jako pedagog, zwłaszcza w Konserwatorium w Amsterdamie, w Yale University, w nowojorskiej Juilliard School, w Schola Cantorum Basiliensis czy w Mozarteum w Salzburgu. Systematycznie zapraszają go liczne instytucje uniwersyteckie, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie prowadzi zajęcia poświęcone interpretacji muzyki barokowej i klasycznej.

W 2000 roku Jaap Schröder muzykolog, po kilkudziesięciu latach badań, ogłosi swoje fundamentalne dzieło poświęcone sonatom na skrzypce solo. Książkę ma wydać Yale University Press.

Zespół Les Musiciens Luxemburg

Zespół powstał w 1974 roku pod nazwą „Les jeunes musiciens” i stanowi obecnie klasyczną orkiestrę kameralną typu mozartowskiego, składającą się z około trzydziestu zawodowych muzyków, którzy od 1985 roku pracują pod dyrekcją Pierre’a Cao, byłego stałego dyrygenta orkiestry symfonicznej Radia i Telewizji. Wśród dyrygentów regularnie zapraszanych znajdują się André Bernard (Paryż), Jeanpierre Faber (Passau/Regensburg) i Jaap Schröder (Amsterdam). Zespół odbywał tournée w Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Francji i Holandii, we Włoszech i ZSRR. „Les Musiciens” regularnie towarzyszą wielkim chórom krajowym i międzynarodowym. W celu systematycznej promocji młodych luksemburskich solistów, zespół występuje z solistami o międzynarodowej sławie, takimi jak Igor Ozim, Gérard Caussé, Kim Kashkashian, Daniel Chafran, Karine Georgian, Ivan Monighetti, Boris Pergamenczikov, Mikhaďl Faerman, Jewgenij Mogilevski, Théodore Paraskivesco, Greta de Reyghete, Elena Prokina, André Isoir czy Jean Boyer. Od roku 1982 zespół organizuje pod patronatem Ministerstwa Kultury cykle koncertów-odczytów pod tytułem „Poznajmy zamki Wielkiego Księstwa”, „Poznajmy kościoły Wielkiego Księstwa” czy też „Poznajmy dawne księstwo Luksemburga” (pierwsza nagroda Fundacji „European Conservation Awards”). Niepowtarzalna formuła tych cyklów, łączących historię, architekturę, muzykę klasyczną i turystykę kulturalną, znalazła żywy oddźwięk u luksemburskiej publiczności, która wiernie podąża za zespołem w owej eksploracji dawnych ziem Luksemburga.

Repertuar „muzyków” opiera się w głównej mierze na osiemnastowiecznych utworach symfonicznych lub koncertujących, nie zaniedbując bynajmniej dzieł romantycznych czy współczesnych, a zwłaszcza twórczości kompozytorów luksemburskich, którą zespół wielokrotnie wykonywał.

 

 

Biuletyn Informacyjny Biura Prasowego Kraków 2000
Biuro Prasowe Kraków 2000; 31-005 Kraków, ul. Bracka 1; tel. (+48 12) 430 26 41, 430 26 70 fax 430 24 30; e-mail: BP@krakow2000.pl, http://www.krakow2000.pl