.
   Wykonawcy

Uri Ivgi Dance Company (Izrael/Holandia)

Uri Ivgi urodził się w Izraelu w 1965 roku. Uczył się tańca klasycznego i nowoczesnego w Kibbutz Dance Company, gdzie tańczył do 1997 roku. W 1994 roku otrzymał nagrodę dla najlepszego tancerza na Międzynarodowym Konkursie Choreografów w Tel Avivie. W 1997 otrzymał nagrodę Ministerstwa Kultury za pracę choreograficzną. Od tego czasu stale otrzymuje zaproszenia do uczenia i tworzenia choreografii.

JOSE LIMON DANCE COMPANY (USA)

Na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat Limon Dance Company stworzyła i wypromowała unikalny repertuar, który pozwala nam poznać jedne z najlepszych i najważniejszych choreografii, zarówno wcześniejszych, jak i zupełnie nowych. Wybitne dzieło Jose Limona i innych artystów jest ciągle uzupełniane przez nowe ekscytujące kreacje, które powstają każdego roku. Dzieła te kontynuują dorobek Limona, tworząc tym samym prawdziwą skarbnicę tańca.

Limon Dance Company istnieje już 55 lat, stanowiąc dziedzictwo filozofii i techniki teatru stworzonego przez swojego założyciela oraz jego mentorów - Doris Humphrey i Charlesa Weidmana. Ich innowacyjne kreacje są uważane za prawdziwe arcydzieło w dziedzinie tańca amerykańskiego. Od śmierci Limona, jego grupa wyprodukowała ponad 50 dzieł z choreografią prawie trzydziestu artystów. Ponadto, po upływie ponad półwiecza swojego istnienia, Limon Dance Company może poszczycić się tym, iż była pierwszą grupą, która wyjechała na tournee pod auspicjami Amerykańskiego Programu Wymiany Kulturalnej (1954), pierwszą, która występowała w Lincoln Center (1963). Miała także zaszczyt dwukrotnie gościć w Białym Domu.

Limon Dance Company była pierwszą formacją, która udowodniła, że możliwa jest kontynuacja dzieła po śmierci jego twórcy, ustanawiając tym samym przykład dla całego środowiska. Jako beneficjent Grantu Milenijnego NEA, Limon Dance Company rozszerza swoją działalność zapewniając pomoc i wsparcie niezależnym choreografom oraz rekonstruując i chroniąc dzieła, które są zagrożone zapomnieniem. Grupa ta jest jedną z dwóch części składowych Limon Dance Foundation, która, poprzez działalność Limon Institute, prowadzi także programy edukacyjne i rozprzestrzenia twórczość Limona na całym świecie.

RANDOM DANCE COMPANY (Wielka Brytania )

Zespół rozpoczął swoją działalność na międzynarodowej scenie w 1992 roku. Debiutancki spektakl pt.: ‘Xeno1,2,3’, sprawił, iż Wayne McGregor zaistniał jako choreograf w The Place Theatre w Londynie. Kolejne spektakle: Labrax, AnArkos i sever były przygotowane na zamówienie East London Dance and Yorkshire Dance dla Jacob's Membrane oraz For Bruising Archangel, a ich premiera odbyła się w londyńskim domu towarowym. Kolejne przedstawienia; Cyborg i 8 Legs of the Devil powstały w latach 1995, 1996 na zamówienie Dance Umbrella oraz Suffolk Dance.

W 1997 roku dla grupy Random rozpoczął się okres ciężkiej pracy i poszukiwań, które to w 1998 zaowocowały premierą The Millennarium. Była to pierwsza część wielkiej trylogii, na którą złożyły się ponadto spektakle Sulphur 16 i Aeon. Były one realizowane jednocześnie z wyjazdami na tournee, prowadzeniem projektów społecznych. Random realizuje również wiele specyficznych przedsięwzięć, do których zalicza się Otwarcie Światowej Olimpiady dla Niepełnosprawnych; godzinne przedstwienie z udziałem dzieci z Irlandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii w ramach projekt Neurotransmission Kaleidoscope prezentowanego w Snape Maltings Concert Hall, Vulture przygotowany dla Reverse Sffect prezentowany w The Royal Festival Hall, wspólny występ ze Szkocką Operą w Muzeum Sztuki Współczesnej w Glasgow, i wiele innych. Nadchodzące projekty uwzględniają występy w Muzeum Victorii i Alberta oraz na stacji metra Canary Wharf.

Zagraniczne występy grupy Random reprezentują młoda kulturę brytyjską, dzięki czemu są wspierane przez British Council. Do tej pory Random miał okazję występować w Nimczech, Francji, Belgii, Rosji, na Węgrzech, w Izraelu, Słowenii, Kanadzie, Danii, Włoszech, Malezji, Czechosłowacji, Szwecji, Japonii, Bułgarii, i USA.

Od końca 1997 roku tancerze grupy Random występują zarówno na scenie, jak i w studio wykorzystując nowoczesną technologię. Poszukiwania, oraz wspólne projekty z innymi pionierami w tej dziedzinie, zaowocowały wieloma ciekawymi projektami: '53 Bytes in Movement' oraz ‘Trial by Video’ we współpracy z australijskimi artystami sztuki multimedialnej, których spektakle dzięki elektronice były prezentowane symultanicznie na Digital Dancing festival w Londynie oraz na międzynarodowym festiwalu w Melbourne. W ramach wystawy prezentowanej w The Hayward Gallery's ruce Neuman pomiędzy instalacjami, kamery i projektory transmitowały spektakl na żywo.

BATTERY DANCE COMPANY (U.S.A.)

Zespół został założony w 1976 przez Jonathana Hollandera. Prezentuje on fantazyjne choreografie, organizuje też projekty edukacyjne, społeczne, których celem jest międzynarodowa wymiana kulturalna w dziedzinie tańca. Podczas ostatnich 24 lat grupa ta wykreowała unikalny styl, wyróżniający ją pod względem artystycznym dzięki wyjątkowemu połączeniu muzyki klasyków i jedynych w swoim rodzaju kreacji tanecznych. Battery Dance Company ustawicznie kształtuje nową widownię poprzez coroczne prezentacje w ramach festiwali tańca, które dają możliwość kontaktu ze środowiskiem tanecznym ludziom wszystkich warstw społecznych. Prowadzi także wykłady, pokazy i programy edukacyjne dla młodzieży szkolnej, propagując amerykański taniec współczesny w USA, Europie i Azji. Prowadzi do rozwoju świadomości kulturalnej zarówno wśród młodych, jak i dojrzałych miłośników tańca. W ramach spektakli gościnnych, na scenie Tribeca wystąpiło dotąd ponad 250 zespołów i grup tanecznych.

CORNFIELD DANCE (USA)

Cornfield Dance to dynamiczna sześcioosobowa nowatorska grupa łącząca taneczną wirtuozerię ze sceniczną ekspresją. Zespól założony w 1989 roku przez choreografkę Ellen Cornfield szybko trafił do serc bardzo różnorodnej widowni. Styl choreograficzny łączy geometryczną abstrakcję z bogactwem podtekstów. Repertuar grupy obejmuje szerokie spektrum kinetycznej energii - od chłodnego, koncentrycznego Solo Vortex do instynktownej eksplozji w Primal Steps.

 Rok 1997 był przełomowy dla Cornfield Dance. Przyniósł zespołowi trzytygodniowe tournée (Tokio, Okayama), a założycielce warsztaty prowadzone podczas IV Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej w Bytomiu, w Polsce. Grupa zaznaczyła też swoją obecność na tanecznej mapie CISA. Wymienić należy Danspace Praject w St Mark’s Church w Nowym Jorku Jacab’s Pillow Dance Festival w Lee w Massachusetts. Do chwili obecnej zespól występował w Europie, Japonii, Kanadzie, a także na liczących się scenach w USA.

THE NETA DANCE COMPANY (USA)

Grupa została założona w 1986 roku przez izraelskiego choreografa Netę Pulvermacher. Jej zainteresowania oscylują wokół rozwijania kinowego języka w tańcu i w teatrze, w celu oddania ludzkiej ekspresji, ludzkiego doświadczenia i kondycji. Aby, stworzyć charakterystyczny repertuar Pulvermacher i jej ośmiu tancerzy, współpracuje ściśle z kompozytorami, muzykami, artystami sztuk wizualnych, kreując totalne teatralne doświadczenie zawierające ogrom znaczeń.

Nadzwyczajny, silny i poruszający... słodko-gorzka poezja (Deborah Jowitt Vilage Voice). Choreografie Pulvermacher są gwałtowne i bezkompromisowe. Jej ruch nigdy nie jest szeptem Ma mistrzowski styl - charakteryzujący się fragmentarycznością, rozwarstwieniem emocji i fizyczności stapiającymi się w locie (Carolyn Kahn New York Planet).

Grupa rozwijała się poprzez występy w wielu ważnych miejscach w Nowym Jorku (22nd Wooster Street Gallery ,Panta Hotel, International House, Harkness Dance Center, The Alternative Museum, The Juillard School, w ramach Dance Theater Workshop, Central Park’s SummerStage, Dia Center for the Arts, 92nd Street, BACA Danspace Projec,t Cunningham Studio) odbyła tournee po Stanach Zjednoczonych,Kanadzie i Izraelu (Israel Festival w Jeruzalem)

Otrzymała liczne datacje od krajowych i międzynarodowych organizacji: Choreographer's Fellowship from the National Endowment for the Arts (1995.),. Nęw York Foundation for the Arts (1994), Gertrude Krause Choreographer's Competition (1986); specjalna nagroda dla choreografa Bessie Schonberg ( 1994)

 Zespół współpracował z American Dance Festival, the Yard, the Yellow Spring Institute, BACA, the Kibbutz Dance Company Workshop, the Dance Theater of Harlem, Schoal Ensemble, the Jerusalem Tamar Dance Company, the Alaska Dance Theater, the Colloquium Dance Company, Dancing in the Streets, NYC, Ballet Arizona (1995), Ballet New England i Ohio Repertory Project ( 1997/98).

ANJIKA GROUP (Indie)

Tradycja tańca „ Manipuri” jest jednym z najczęstszych sposobów klasycznej ekspresji w dzisiejszych Indiach. Formy indyjskiego tańca powiązane są z religią i mają swoje źródło w rytuale świątynnym, niemniej jednak taniec „Manipuri” jest tradycją wciąż żywą mającą swój początek w świątyni i do dziś przedstawianą jako ofiara dla bogów. Manipuri to także nazwa stanu indyjskiego znajdującego się w północno - wschodniej części kraju. W osiemnastym wieku Vaishnaviam - cześć oddawana hinduskiemu bogu Vishnu, została przez Manipurejczyków przyjęta jako religia. Wybudowano nowe świątynie, wzniesiono „mandaps” (służące religijnym obrzędom oraz innym społecznym przedsięwzięciom), gdzie wykonywano tańce obrzędowe przy akompaniamencie tradycyjnej muzyki.

Synteza różnorakich filozoficznych i kulturowych elementów w dolinie Manipur zainspirowała liczne kreacje taneczne ściśle związane z formą wyznaniową. Motywacją i jednocześnie wyzwaniem dla tancerzy i choreografów jest przeniesienie tradycji na scenę tak, by nie straciła ona nic ze swojej istoty.

 COMPAGNIE PHILIPPE SAIRE (Szwajcaria)

Założony w 1986 roku zespół działa przy swoim własnym teatrze Sevelin 36 w Lozannie. Efekty ich pracy spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem w ponad 100 miastach Europy, Ameryki i Azji, które zespół odwiedził w czasie tras koncertowych.

Philippe Saire stworzył choreografię do ponad 15 oryginalnych spektakli, z których najbardziej znane to: Don Quixote, Vacarme, Le Palidrome. Będąc Dyrektorem Artystycznym Lausanne Contemporary Dance Center, Philippe Saire cieszy się uznaniem i jest często zapraszany przez inne teatry w charakterze wykładowcy i choreografa.

Zespół występuje na wystawach, w galeriach sztuki współczesnej, na ulicach i różnych obiektach na świeżym powietrzu.

Nagrody:

1988 - Fundacja Vaudoise pour la Promotion et la Creation Artistique przyznała tytuł Prix Jeune Createur

1998 - Nagrodę Grand Prix Fundacji Vaudoise pour la Promotion et la Creation Artistique

1998 - Spektakl “Etude sur la Legerete” zdobył ogólne uznanie na 6 Międzynarodowym zjeździe choreografów w Seine-St-Denis (Paryż) nagrodzono go dwoma wyróżnieniami: Prix d’Auteur przyznanym Philippe’owi Saire i Prix ADAMI d’Interpretation Collective przekazaną na ręce zespołu.

RANDY JAME’S DANCE WORKS (USA)

Randy James zyskał międzynarodowe uznanie jako utalentowany nauczyciel i choreograf. Został laureatem stypendium przyznawanego przez New Jersey State Council on the Arts. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Rutgers i występuje gościnnie w The London Contemporary Dance Theatre and School, Tage des Danzes w Niemczech i Austrii, the Fine 5 Scholl w Estonii, Via Danse na Łotwie, Jacob’s Pillow, American Dance Festival, SUNY Purchase, SUNY Brockport, SUNY Fredonia, Columbia College, George Mason University, University of North Carolina at Charlotte&Greensboro, Hollins College, Virgina Commonwealth University, James Madisan University, East Carolina University, In-Forward Motion, Island Dance.

Od roku 1987, kiedy to zaistniał jako choreograf, bada ludzkie uczucia i tworzy obrazy, które na stałe zapadają w umyśle widza. Wierzy, że większość ludzi stara się unikać siebie nawzajem i nie rozmawia o rzeczach, które ich dzielą. Poprzez swoje prace chce udowodnić, że nieuniknione konflikty właściwie rozwiązywane mogą prowadzić do wytworzenia wzajemnego szacunku. Stara się stworzyć obraz pokornej społeczności - która wspólnie przeżywa swoje smutki i radości. Zmysłowe i organiczne ruchy połączone z ryzykownymi obrotami, opadaniem i podrzutami sprawiają, że widz postrzega przedstawiane życie jako coś cielesnego, pełnego uczuć, porywającego i satysfakcjonującego.

Randy urodził się i wychował w mieście New Jersey, a obecnie mieszka w Highland Park w stanie New Jersey. Rozpoczął swoją edukację na Uniwersytecie Rutgers wybierając jako główne kierunki: taniec i teatr. Występował w czasie letnich przedstawień, przyjęć, współpracował z miejscowymi zespołami baletowymi i nocnymi klubami.. Tańczył również dla Metropolitan Opera Ballet w Lincoln Center i przez osiem lat jako solista w Dan Wagoner&Dancers.

ADEKWHAT (Szwecja)

Philippe BlanchardUkończył studia w narodowym konserwatorium muzyki i tańca w La Rochelle (Francja). Jako tancerz pracował z wieloma znanymi twórcami i zespołami: Nederlands Dans Theater, Batsheva Dance Company i Cullberg Ballet Swoją pierwszą kompozycję stworzył w 1993 roku, opuszczając rok później Cullberg ballet by odtąd pracować na własny rozrachunek. W 1994 roku uczestniczył w międzynarodowym kursie dla zawodowych choreografów i reżyserów sztuki tanecznej. Kurs ten okazał się być niezwykle istotnym dla jego pracy, umożliwiając sukces takich produkcji jak „Transes Formations”, „Air Bag” oraz współpracę z L’Orchestre de Contrabasse (Francja). Artysta tworzył choreografie dla zespołów Nyc Carte Blanche, Szeged Contemporary Ballet oraz Ostgotaballeten. W roku 1998 współpracował z House of Dance w Sztokholmie. Dla Cullberg Ballet stworzył choreografię „Virgule”, która miała swą premierę w Szwecji 21 marca 1999. Philippe Blanchard jest znany i doceniany za swą niezwykłą muzykalność i elegancki humor.

Adekwhat to różnorodna grupa, utworzona z myślą o przyszłych produkcjach oczekujących na rychłą realizację.

Poszukując nowych dróg współpracy, zespół nawiązuje kontakty również z artystami innych dziedzin. Jest to dla nich sposób na stworzenie unikalnych dzieł oraz na zbudowanie własnego, niepowtarzalnego stylu. Adekwhat to różnorodna grupa, utworzona z myślą o przyszłych produkcjach oczekujących na rychłą realizację.

ATARAXIA - Projekt międzynarodowy
Produkcja projektu: Grand Theatre Groningen
Współorganizatorzy:
Internatinal Choreographers Competition, Groningen
Sophiensaele, Berlin
Odavision, Sofia

W 1998 roku bułgarska choreograf Galina Borissowa wygrała w Groningen (Holandia) Międzynarodowy Konkurs Choreograficzny. Wygrana suma pozwoliła Jej na zbudowanie nowego spektaklu we współpracy z tancerzami z Bułgarii, Czech a także z Holandii. Ataraxia częściowo realizowana była w Sofii, częściowo zaś w Groningen. Projekt ten kandyduje do nagrody Onasis International Competition za oryginalną choreografię i kompozycję muzyczną.

W etycznym systemie starożytnej Grecji Ataraxia symbolizowała stan duchowego ukojenia, spokoju i pojednania z rzeczywistością. Opisuje niepodzielność, integralną harmonię i osiągnięcie uświęconego spokoju. Ataraxia żyje bez bólu i bez cierpienia, w pięknym świecie, gdzie brak zmartwień oznacza szczęście.

Projekt ten poświęcony jest każdemu nadzwyczajnemu marzeniu, którego nie zachęciliśmy do krzyku.

CENTRAL EUROPE DANCE THEATRE (Węgry )

Csaba Horvath Utworzył nowy system ruchu w oparciu o taniec czerpiący z tradycji, tzw. folk-dance. Ten osobliwy język tańca, którym posługuje się Central Europe Dance Theatre tworzy ponadto elementy pantomimy i tańca klasycznego oferując wyjątkowe doświadczenie. Historie opowiedziane przez taniec, teatralne ruchy ciała, dramatyczne epizody powstają często bez pomocy słów, tworząc jedną z najważniejszych metamorfoz dwudziestego wieku, której esencją jest mieszanina stylów i zmian artystycznych. Zamierzony efekt nie jest w tym wypadku skierowany na kreacje teatru tańca, ale czegoś zupełnie nowego. "The Ancient K" jest wytańczonym protestem przeciwko poszerzającej się luce pokoleniowej, jednolitości i jednorodności.

COMPANY WILLI DORNER (Austria)

W ciągu kilku ostatnich lat Dance Company Willy Dorner stała się zasadniczą częścią austriackiej sceny tanecznej. Zarówno w Austrii jak i poza jej granicami, zespół znany jest z licznych przedsięwzięć tanecznych, teatralnych i wizualnych.

Spektakle w wykonaniu Dance Company Willy Dorner prezentowane są na wielu festiwalach, m.in. Internazionale Tanzwochen Wien („Impuls”). Jako choreograf Willy Dorner przygotował spektakl w ramach Wiener Staatsopernballet (Odeon - Wiedeń, 26 - 29 listopada 1998) ; stworzył choreografię „Uber Gawissheit - duet”, który został gorąco przyjęty m.in. przez publiczność Opery Wiedeńskiej.

Zespół wielokrotnie występował ze spektaklem „Why isn’t it disco...” przygotowanym specjalnie dla młodszej publiczności, która po obejrzeniu widowiska miała okazje uczestniczyć w warsztatach tanecznych.

Spektakl „Treld” wykorzystany został jako scenariusz filmowy przez austriackiego reżysera Konstantin’a Wulff’a i będzie miał swoją premierę w czasie festiwalu „Impuls” w ramach Internationale Tanzwochen Wien w sierpniu b.r.

Zespół uczestniczył w projekcie fotograficznym „Feet” we współpracy z młodym austriackim fotografem Lisą Rastl. Kolekcje zdjęć najbardziej znanych współczesnych choreografów zostanie zaprezentowana publiczności w Wiedniu , w Austrian Theatermuseum, 15 czerwca 2000 roku.

URI IVGI (Izrael/Holandia )

Studiował taniec klasyczny i współczesny oraz tańczył w Kibbutz Dance Company do roku 1997. W 1994 roku w ramach Międzynarodowego Konkursu Tańca dla Choreografów, otrzymał nagrodę dla najlepszego tancerza. Jako choreograf otrzymał nagrodę Ministerstwa Kultury (1997). Otrzymuje wiele zaproszeń do współpracy, zarówno jako nauczyciel tańca, jak i choeograf.

KORONA (Dania)

Stowarzyszenie kulturalne Korona zostało założone w 1993 roku. Jego biuro znajduje się w domu kultury w Arhus - drugim co do wielkości mieście duńskim.

Przez wiele lat ludzie niepełnosprawni fizycznie odczuwali ogromną potrzebę aktywnego uczestnictwa w życiu teatralnym i kulturalnym miasta. Brak możliwości spełnienia tych potrzeb (np. ograniczony dostęp do szkół teatralnych) stał się podstawą do założenia stowarzyszenia, którego celem jest stworzenie możliwości dla artystycznego rozwoju ludzi niepełnosprawnych. Korona nieustannie walczy o przełamanie barier między sprawnymi, a niepełnosprawnymi ciałami. Podejmuje współpracę z różnymi grupami i instytucjami kulturalnymi tak profesjonalnymi jak i amatorskimi.

Od 1993 roku członkowie Korony uczestniczyli w kilku artystycznych przedsięwzięciach, między innymi na międzynarodowym festiwalu teatralnym w Hiszpanii, festiwalach w Danii. W Kopenhadze zadebiutowali w 1998 roku

THE JOE ALTER DANCE GROUP (USA/Polska )

Praca zespołu polega na wyrażaniu ludzkiej kondycji. Dąży do zaprezentowania się każdej publiczności. Poprzez nauczanie i komunikację sięga po rozszerzenie świadomości tańca jako dynamicznej i stale rozwijającej się formy sztuki oraz niezbędnego środka w porozumiewaniu się.

Grupa została założona w 1996 roku, kierując się zasadą otwartej współpracy, a także ideą wspólnoty, w której każdy ma indywidualny głos. Zagadnienia międzyludzkiej komunikacji oraz problemów dotyczących życia codziennego są często podejmowane w przedsięwzięciach realizowanych przez zespół. W porozumieniu z Harkness Dance Centre w Nowym Jorku grupa organizuje przedstawienia i szkolenia zarówno dla uczniów jak i szerszej publiczności. Niewątpliwą korzyścią wizyty w Polsce wiosną 1997 roku było nawiązanie współpracy z wieloma lokalnymi ośrodkami, która do dziś jest powodem obopólnej satysfakcji. Od tego czasu zespół pracował z wieloma młodymi ludźmi w całej Polsce, przecierając szlaki dla edukacji, tworząc podstawę do realizacji „Polish Project”.

Zespół przeniósł swą siedzibę do Warszawy z końcem 1998 roku. Oprócz choreograficznych prób głęboko zaangażował się w nauczanie własnej, unikalnej techniki tańca współczesnego. Premiera „String Quartet #4” z końcem 1999 roku zainicjowała współpracę zespołu z wielokrotnie nagradzanym polskim kompozytorem Aleksandrem.

Choreograficzne i estetyczne wpływy w pracy artystycznej Joe Altera pochodzą z jego osobistego doświadczenia jako tancerza baletu klasycznego, modern oraz post modern. Jego technika jest zestawieniem kontrastujących elementów połączonych ze sobą dla stworzenia dynamicznych zmian, nastrojów i odczuć. Ruch jest w dużej mierze inspirowany intuicją, doskonale ukształtowany, eksponując złożoność opartą na geometrii i architektonicznym zamyśle. Elementy te tworzą choreograficzny pejzaż, który prowokuje i rzuca wyzwanie zarówno widzom jak i tancerzom na scenie.

POLSKI TEATR TAŃCA - BALET POZNAŃSKI (Polska)

W 1973 roku z inicjatywy władz miejskich i środowiska artystycznego Poznania został powołany do istnienia Polski Teatr Tańca - Balet Poznański, którego dyrekcję powierzono wybitnemu tancerzowi i choreografowi Conradowi Drzewieckiemu.

Blisko piętnastoletni okres kierownictwa Conrada Drzewieckiego charakteryzują prekursorskie przedsięwzięcia artystyczne, które usytuowały Balet Poznański w gronie najlepszych zespołów europejskich, czego dowodem były m.in. liczne zaproszenia na międzynarodowe festiwale baletowe. W uznaniu zasług w tym okresie Polski Teatr Tańca został wyróżniony m.in. Dyplomem Ministra Spraw Zagranicznych za propagowanie kultury polskiej za granicą (‘78) oraz Nagrodą Miasta Poznania za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki (‘84). Od 1988 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiego Teatru Tańca jest Ewa Wycichowska, wieloletnia primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi, choreograf i pedagog, zapraszana do współpracy przez zespoły amerykańskie, włoskie i niemieckie, wielokrotny juror polskich i międzynarodowych konkursów baletowych.

Ewa Wycichowska kontynuując wykształconą przez Conrada Drzewieckiego oryginalną koncepcję inscenizacyjno-choreograficzną, opartą na technice tańca modern, uzupełniła pierwotną wizję teatru autorskiego i zaprosiła do współpracy wybitnych twórców z całego świata. Od kilku lat Polski Teatr Tańca postrzegany jest jako unikalne forum choreografów, w którym swoje koncepcje realizowali m.in. tak wybitni artyści jak Birgit Cullberg, Mats Ek, Orjan Andersson, Jens Ostberg (Szwecja), Stanisław Wiśniewski (Francja), David Earle (Kanada), Toru Shimazaki (Japonia). Atrakcyjna oferta repertuarowa, nowy oryginalny język tańca i współczesna forma teatralna proponowane przez Balet Poznański, spotykają się z uznaniem widzów na całym świecie. W ostatnich latach Polski Teatr Tańca gościł na tak prestiżowych festiwalach jak Chopin Festival w Hamamatsu (Japonia ), Dredner Musicfestspiele, Bodensee Festival i Lubeck Festival (Niemcy), Karmiel Dance Festival (Izrael), Music Festival Ankara (Turcja), Vicenza Danza (Włochy) i Festiwalu Sztuki w Edynburgu (Wielka Brytania), gdzie w 1992 roku otrzymał nagrodę Fringe Firsts. Od 27 lat, zgodnie ze statutem Polski Teatr Tańca, mając swą stałą siedzibę w Poznaniu realizuje założenia programowe, polegające na promocji sztuki tańca i upowszechniania kultury baletowej we wszystkich ośrodkach krajowych. Poszerzając swoją działalność o pierwiastek edukacyjno-warsztatowy, Polski Teatr Tańca jest od 1994 roku organizatorem Warsztatów Tańca Współczesnego.

GRUPA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO POLITECHNIKI LUBELSKIEJ (Polska )

Utworzenie w 1993 roku Grupy Tańca Współczesnego jest efektem poszukiwań istniejącego przy Politechnice Lubelskiej od 1977 roku zespołu nowatorskich form tanecznych. Opierając pracę na technikach tańca współczesnego, tancerze i choreograf zespołu Hanna Strzemiecka dostrzegli możliwości pełnego eksponowania elementów kompozycji tanecznej. Pierwsze prace GTW PL stanowiły formy abstrakcyjne, teraz działania choreografa zmierzają do rozwinięcia wątku fabularnego, ruch chce wyrażać emocje granej przez tancerza postaci. Tematy oparte na przeżyciach i doświadczeniach tancerzy są inspiracją dla tworzenia programu w indywidualnym stylu wyrastającym z warsztatu, obserwacji i doświadczeń choreografa. GTW PL jest dwukrotnym laureatem najwyższych wyróżnień Międzynarodowych Prezentacji Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu. Wysoka ocena krytyków programu prezentowanego podczas Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki w Bytomiu zaowocowała udziałem grupy w festiwalu Internationale Bodensee Tanztage w Munsterlingen w Szwajcarii. GTW PL uczestniczy w wielu ogólnopolskich festiwalach oraz ważniejszych lubelskich wydarzeniach kulturalnych.

 
Biuletyn Informacyjny Biura Prasowego Kraków 2000
Biuro Prasowe Kraków 2000; 31-005 Kraków, ul. Bracka 1; tel. (+48 12) 430 26 41, 430 26 70 fax 430 24 30; e-mail: BP@krakow2000.pl, http://www.krakow2000.pl