.
  Imprezy muzyczne Festiwalu Kraków 2000
10-16 stycznia
Festiwal Muzyki Cerkiewnej
Szósta edycja Festiwalu Muzyki Cerkiewnej przygotowana została specjalnie dla Festiwalu Kraków 2000. Sakralną muzykę prawosławia od XVI wieku do współczesności zaprezentują wybitne specjalistyczne chóry polskie i zagraniczne. 

Festiwal rozpocznie koncert Chóru Męskiego Bojan im. L. Rewutskiego z Kijowa (10.01), jedynego zespołu na Ukrainie, który kontynuuje i rozwija wspaniałe tradycje męskiego śpiewu chóralnego. 

12 stycznia wystąpi znakomity Męski Zespół Muzyki Cerkiewnej z Warszawy pod dyrekcją księdza, Jerzego Szurbaka. W skład tego zespołu wchodzą profesjonalni śpiewacy (m.in. pracownicy oper i filharmonii), dobierani pod względem barwy głosu. 

14 stycznia zaprezentuje się kameralny bułgarski chór Joann Kukuzeł Angelogłasniat (Jan Kukuzeł z anielskim głosem) z Sofii, którego dyrygentem jest Dymitr Dimitrow. 
Świąteczny Chór Męski Stauropigialnego Klasztoru Świętego Daniela z Moskwy będzie miał koncert 15 stycznia. Chór ten prowadzony jest przez dyrygenta i kantora klasztornego: Georgija Safonowa i występuje na co dzień w oficjalnej siedzibie Patriarchy Moskiewskiego, Aleksieja II.

Festiwal zakończy występ Chóru Moskiewskiego Patriarchatu Driewnierusskij Raspiew (Chorał Staroruski) pod dyrekcją Anatolija Grindienki (16.01). Jest to 12. osobowy zespół śpiewaków różnych cerkwi moskiewskich zajmujący się profesjonalnie rosyjską muzyką religijną, który na estrady świata wprowadził staroruskie chorały znane dotychczas tylko w środowisku staroobrzędowców oraz utwory wczesnej starocerkiewnej wielogłosowości tzw. strocznoje pienije.

Podczas koncertów usłyszymy antologię hymnów cerkiewnych, chorały staroruskie XVI- XVII w., klasztorne śpiewy XVII - XX w. i kolędy ukraińskie. Wykonane zostaną także utwory klasyków gatunku: A. Archangielskiego, D.S. Bortniańskiego, D. Christowa, P.G.  Czesnokowa, P. Gonczarowa,  A. Greczaninowa, J. Kukuzeły, M. Litwynienko, P.  Lubimowa, a także S. Rachmaninowa, A. Smirnowa, W. Zubickyja. 
Muzyka prawosławia zabrzmi w krakowskim kościele OO. Dominikanów i Bazylice Mariackiej. 
 

18 - 25 kwietnia
IV Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
Festiwal powstały z inicjatywy Elżbiety Pendereckiej po raz pierwszy zaistniał w 1997 roku, stając się od razu wydarzeniem dużej rangi i skali. Kolejne edycje wpisały go na stałe nie tylko w życie kulturalne Krakowa lecz także w poczet najważniejszych europejskich imprez muzycznych. Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Elżbieta Penderecka. 

W roku 2000 jego tematem przewodnim będzie wielka symfonika od Beethovena do Mahlera. Do Krakowa przyjadą wielcy wykonawcy: orkiestry, dyrygenci, soliści.  

Twórczość obu wielkich kompozytorów - Ludwika van Beethovena (1770-1827), który rozpoczyna i jednocześnie w swoich 9. symfoniach daje syntezę wszystkich najważniejszych tendencji rozwoju symfoniki XIX wieku i Gustava Mahlera (1860-1911), którego twórczość stanowi rekapitulacją nowożytnej symfoniki - ukazana zostanie na tle innych kompozytorów tego gatunku: F. Mendelssohna-Batholdyego, R. Schumanna, J. Brahmsa i A. Dvořáka. 
Z wielkich form wykonane zostaną m.in.: IV Symfonia B-dur, V Koncert fortepianowy Es-dur i - w koncercie finałowym ? IX Symfonia d-moll L. van Beethovena oraz V Symfonia cis-moll G. Mahlera. W Wielki Piątek, w nawiązaniu do obchodzonej w przyszłym roku 250. rocznicy śmierci J.S. Bacha, usłyszymy Pasję według Św. Jana tegoż kompozytora. 

Ogółem na dziewięciu koncertach zaprezentują się znane orkiestry, m.in.: Penderecki Festival Orchestra  pod dyr. Krzysztofa Pendereckiego, Deutsche  Kammerorchester  Berlin  pod dyr. Burkharda Glaetznera, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyr. Antoniego Wita, Chor der Bamberger Symphoniker i La Stagione Frankfurt pod dyr. Rolfa Becka, Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie pod dyr. Aldo Ceccato.  

Muzykę kameralną wykonają Petersen String Quartett oraz Ensemble Sándor Vegh.
 
Wśród solistów gościć będą: wiolonczelista Arto Noras grający wraz z pianistą Eero Heinone, pianistka Adrienne Krausz, śpiewacy: Elisabeth Scholl (sopran), Alison Browner (alt), Marcus Ullmann (tenor), Ulrich Wand, Locky Chung (bas), Elisabeth Connell (sopran), Elena Zaremba (alt), Dariusz Stachura (tenor) i Matthias Hölle (bas). 

Jednym z największych wydarzeń Festiwalu będzie występ światowej sławy skrzypaczki Anne-Sophie Mutter. Artystka wykona II Koncert Skrzypcowy K. Pendereckiego, utwór, który w 1999 roku prezentowała w wielu najważniejszych ośrodkach muzycznych Europy. 
Innym wielkim solistą po raz drugi zaszczycającym Wielkanocny Festiwal będzie pianista Rudolf Buchbinder. 

Tradycyjnie Festiwalowi towarzyszyć będzie Międzynarodowe Sympozjum Naukowe i wystawa manuskryptów w Bibliotece Jagiellońskiej. 

Zgodnie z obyczajem projekt plakatu i okładki programu wykona wybitny artysta. Po projektach Ryszarda Horowitza i Rafała Olbińskiego w roku 2000 swoją propozycję przedstawi Stasys Eidrigevičius.

27 czerwca - 2 lipca
Krakowiak - Krakowiacy i Górale
Festiwal Dziecięcych i Młodzieżowych Zespołów Folklorystycznych 
W roku 2000 odbędzie się 9. edycja imprezy przygotowana specjalnie dla Festiwalu Kraków 2000. 

Stały temat, jakim jest krakowiak - taniec narodowy, zostanie rozszerzony o prezentację folkloru góralskiego. Do udziału w Festiwalu zaproszone zostały folklorystyczne zespoły dziecięce z kraju i z zagranicy. Przez kilka dni pod Wieżą Ratuszową rozbrzmiewać będą ludowe piosenki i tańce, a na krakowskim rynku pojawią się dzieci w barwnych strojach. 

Koncerty odbywać się będą także w Myślenicach, Bukowinie i Zakopanem.

30 czerwca - 2 lipca
Mistrzowie Jazzu 
Na rozpoczęcie zaplanowano tyrzy wielkie koncerty plenerowe będące prezentacją najwybitniejszych muzyków jazzowych amerykańskich i szwedzkich, kierowanych przez liderów: Michała Urbaniaka i Urszulę Dudziak.
Gwiazdą Nocy Karaibskiej będzie Michał  Urbaniak Jamaica Funk All Stars. Noc Folkowa da możliwość porównania muzyki polskiego folkloru z muzyką jazzową inspirowaną folklorem. Wystąpi międzynarodowa grupa firmowana przez Urszulę Dudziak i Grażynę Auguścik.
 

1 - 9 lipca
X Festiwal Kultury Żydowskiej
W tradycji krakowskich imprez stałe miejsce posiada Festiwal Kultury Żydowskiej, który nie tylko prezentuje kulturę żydowską w całej różnorodności, ale także stara się przybliżyć jej tajniki i twórców. Jubileuszowa, dziesiąta edycja Festiwalu przypada w roku 2000 i jest przygotowywana przy współpracy z Festiwalem Kraków 2000. Do Krakowa zjadą najznamienitsi goście i przyjaciele imprezy.

Szczególnym wydarzeniem będą koncerty muzyki i pieśni synagogalnej, które złożą się na Festiwal Sztuki Kantoralnej. W koncertach w synagogach żydowskiego Kazimierza wystąpią tak znakomici chazani jak:  Benzion Miller, Yaacov Motzen, Israel Rand, którym towarzyszyć będzie Chór Kantorów z Wielkiej Synagogi w Jerozolimie.

Kantor Benzion Miller ( USA ). Został kantorem w Żydowskim Centrum na Hillside w Nowym Jorku. Wiedzę na temat techniki hazanut zbobył dzięki swojemu ojcu, również popularnemu kantorowi- rabbiemu Aronowi Millerowi, pod którego kierunkiem doskonalił także swój warsztat wokalny. Benzion Miller był jednym z pierwszych kantorów zaoroszonych na występy do krajów dawnego bloku wschodniego.Obecnie koncertuje na całym świecie. Powszechnie uważany jest za jednego z najwybitniejszych, współczesnych kantorów.

Kantor Yaacov Matzen (Kanada ). Kontynuuje pięciopokoleniową rodzinną tradycję śpiewu kantoralnego. Jego wybitny głos oraz repertuar zapewniły mu wybitne miejsce wśród Chazanów XX wieku. W latach 1987 - 1988 występował jako jeden z pierwszych za żelazną kurtyną - w Rumunii, Rosji, Czechosłowacjii na Węgrzech i w Polsce. Wydał 12 płyt.

Kantor Izrreal Rand (Izrael).Już w bardzo młodym wiekuzdobył sobie opinię " wszechstronnego kantora, oraz pozycję kantora prowadzącego w Wielkiej Synagodze Ramat - Gen. W trakcie najważniejszych świąt żydowskich Isreal Rand śpiewa w najbardziej cenionej z synagog amerykańskich - nowojorskiej Hampton Synagogue.

Chór Kantorów z Wielkiej Synagogi w Jerozolimie (Izrael). Chór Kantorów Wielkiej Synagogi jest zaliczany do najlepszych chórów wykonujących żydowską muzykę liturgiczną. Podczas licznych podróży Chór występował w liczących się salach koncertowych takich jak: Sydney Opera House, "Mozarteum w Salzburgu, Filharmonia w Hamburgu i w wielu innych. Współpracował z Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną oraz Praską orkiestrą Symfoniczna. Członkami Chóru są ludzie wielu zawodów - lekarze, inżynierzy, prawnicy, pracownicy naukowi oraz muzycy. 
 

Innym ważnym wydarzeniem będzie koncert pieśni Mordechaja Gebirtiga, poety i pieśniarza wywodzącego się z krakowskiego Kazimierza. Jego pieśni w języku jidysz zaśpiewają m.in. Adrienne Cooper, Michael Alpert i Lorin Sklamberg. Zaplanowano również koncerty pieśni izraelskich i żydowskich w wykonaniu Chavy Alberstein z towarzyszeniem zespołu The Klezmatics.

W cyklu koncertów muzyki klezmerskiej wystąpią kapele z USA: Brave Old World, The Klezmer Conservatory Band, The Andy Statman Klezmer Orchestra, The Dave Krakauer Klezmer  Madness!!,   Warschauer, Strauss Duo, a także Buston Abraham z Izraela, Khervisa z USA i Kroke z Polski. Dopełnieniem muzycznego obrazu wydarzeń będzie koncert muzyki klasycznej kompozytorów pochodzenia żydowskiego, którego solistą będzie Krzysztof Jakowicz oraz Koncert Zaginionej Muzyki Galicji: wspólny koncert muzyków żydowskich, cygańskich, węgierskich, ukraińskich i polskich. Tradycyjnie na zakończenie festiwalu na ulicy Szerokiej odbędzie się Wielki Koncert Finałowy z udziałem większości zaproszonych wykonawców.

Brave Old World (USA). Założona w 1989 roku grupa składa się z czwórki pionierów wirtuozów sceny klazmerskiej. Muzycy ci tworzą zjawisko międzynarodowej rangi- mieszkają w czterech różnych miastach na dwóch kontynentach. Michael Alpert, wokalista i skrzypek zespołu jest dziś uznawany za jedynego twórcę muzyki klazmerskiej piszącego w języku jidisz pieśni dotyczące tematów współczesnych. Kompozycje BOW są kombinacją muzyki klasycznej, formy jazzowej i żydowskiego folkloru wschodnioeuropejskiego. 

The Andy Statman Klezmer Orchestra (USA). Andy Statman jest jednym z najdenialniejszychb wirtuozów klarnetu i mandoliny. Gra tradycyjną muzykę klazmerską, muzykę chasydzką, a także muzykę free- jazzową. W latach 70- tych był pionierem wytyczającym nowe szlaki rodzącej się muzyki klazmerskiej. Poprzez swoje eksperymenty w przestrzeni tradycyjnej muzyki żydowskiej , przyczynił się do jej zrewolucjonizowania.

Kroke ( Polska). "Kroke" w języku jidisz oznacza Kraków. Dla muzyków i ich twórczości miasto to jest fundamentalnym punktem odniesienia dla tożsamości kulturowej i artystycznej. Zespół powstał w grudniu 1992 roku i w bardzo szybkim czasie zyskał miano jednej z najciekawszych formacji w Europie. Muzyków Kroke inspiruje przede wszystkim kulturowe dziedzictwo Żydów Europy Środkowo - Wschodniej, ale także tradycja ludowej muzyki bałkańskiej.

Krzysztof Jakowicz. Wybitny polski skrzypek. Ukończył z wyróżnieniem studia wiolonistyczne we Wrocławiu, Warszawie i Bloomington pod kierunkiem takich mistrzów jak, prof. Tadeusz Wroński, Joseph Gingold, Janos Starker i Henrty Szeryng. Jest laureatem krajowych i międzynarodowych koncertów skrzypcowych m.in. w Warszawie, Poznaniu( im. H. Wieniawskiego), Bukareszcie (im. G. Enescu ) i Wiedniu. Został odznaczony nagrodami I i II stopnia Ministra Kultury i Sztuki oraz Ministra Spraw Zagranicznych - za upowszechnianie polskiej kultury poza granicami kraju.dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Występował ze słynnymi orkiestrami m.in. z English Chamber Orchestra, Filharmonią Izraelska, Wiener Symphoniker, Hamburger Symhoniker , BBC Scottish Symphony, Polską Orkiestrą Kameralną- Sinfonia Varsovia, Orchestre National de France, orkiestrami w Madrycie i w Barcelonie. Zajmuje się także pracą pedagogiczną- jest profesorem Akademii Muzycznej w Warszawie. Prowadzi kursy mistrzowskie we Francji, Austrii i Japonii.

Istotną część imprezy, obok dominującego nurtu muzycznego, stanowią spotkania, wykłady, przeglądy filmowe, występy teatralne, wystawy, a także dostępne dla wszystkich warsztaty uczące m.in. tańca żydowskiego i śpiewu. Odbędzie się również pierwsze w historii Polski sympozjum obejmujące religijne i historyczne aspekty żydowskiej myśli, poświęcone Talmudowi.

Sceną festiwalowych wydarzeń jest przede wszystkim krakowski Kazimierz, dawna dzielnica żydowska.

21 - 22 lipca 
Spotkania 2000 
Duża popularność jaką zyskał w świecie nurt tzw. World Music jest fenomenem kulturowym końca XX wieku. Najwybitniejsi i najpopularniejsi artyści - od klasyków przez jazzmanów i rockmenów po kompozytorów pop - sięgają do tradycyjnej muzyki różnych kontynentów, narodów i regionów, wykorzystując ich materiał dźwiękowy za bazę swoich utworów. Moda na muzykę etniczną pozwala na odkrywanie i upowszechnianie często wymierających tradycji, obyczajów i obrzędów. Muzyka tego nurtu będąc mieszanką elementów etnicznych, jazzowych, rockowych i popu stała się zarazem syntezą różnych jej gatunków.

W ramach projektu Spotkania 2000 odbędą się dwa koncerty plenerowe na Rynku Głównym z udziałem wybitnych artystów, w których twórczości muzyka źródeł jest ważnym punktem odniesienia. Wystąpią między innymi George Dalaras z Grecji, zespoły: Ketama z Hiszpanii, The Afro-Cuban All Stars z Kuby, Cyganie Macedońscy z Macedonii i z Polski Trebunie Tutki oraz Orkiestra Świętego Mikołaja. 

25 lipca 
Codex Calixtinus
Koncert średniowiecznej muzyki sakralnej jest jednym z dwóch projektów realizowanych przy współudziale innych Europejskich Miast Kultury roku 2000. Koncert ten będzie próbą zrekonstruowanie w oparciu o średniowieczny manuskrypt Codex Calixtinus XII wiecznej muzyki religijnej.. W roku 2000 facsimile kodeksu zostanie podarowana Katedrze na Wawelu przez Miasto Santiago de Compostela.

Manuskrypt przechowywany jest w Katedrze w Santiago de Compostela i związany z kultem jej patrona, św. Jakuba. Za autora kodeksu uznaje się papieża Kaliksta II i stąd wywodzi się jego nazwę. Składa się on z pięciu ksiąg i zawiera m.in. legendy związane ze Św. Jakubem i jego cudami oraz opis legendarnej podróży Karola Wielkiego i Rolanda do Santiago. Księga ostatnia jest pierwszym przewodnikiem turystycznym po trasach prowadzących przez Francję i Hiszpanię do Composteli wraz z dokładnym opisem miasta. 

W manuskrypcie znaleźć można bogaty repertuar gregoriańskiej muzyki liturgicznej wzbogacony o pieśni tworzone z okazji ceremonii w hołdzie Św. Jakubowi i ok. 20 dwugłosowych utworów polifonicznych pisanych w nowoczesnej w owych czasach technice organalnej. Kodeks zawiera także wskazówki dotyczące interpretowania i sposobu wykonania tej muzyki, m.in.: użycia bogatego repertuaru gestykulacji podczas śpiewania, ruchu scenicznego związanego z procesją i podziału na role. 

Koncert będzie zwieńczeniem muzykologicznych prac nad manuskryptem, prowadzonych pod kierunkiem kierownika artystycznego projektu: Damiena Poisblaud. Będzie to interpretacja muzyki związanej z procesją ku czci Św. Jakuba, czyli z częścią dramatyczną bez odtwarzania samej liturgii. Projekt powtórzony zostanie w sześciu Europejskich Miastach Kultury, to jest w Avignonie, Bolonii, Helsinkach, Pradze, Reykjaviku i Santiago de Composteli. Wykonawcami będzie międzynarodowa grupa sześciu stałych kantorów do których w każdym z miast dołączą lokalne chóry: męskie i chłopięce. 

W Krakowie koncert odbędzie się w Kościele Św. Katarzyny. Solistom towarzyszyć będzie Chór Męski i Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej. 
Autorem projektu jest Maciek Kaziński.

27 - 29 lipca 
Rozstaje
U zbiegu tradycji: Małopolska - Galicja - Karpaty
Festiwal muzyki tradycyjnej Rozstaje zaprezentuje różnorodność kultury muzycznej Europy Środkowej w oparciu o dziedzictwo galicyjskie i wielokulturową wspólnotę Karpat, gdzie przenikają się wpływy polskie, ukraińskie, żydowskie, mołdawskie, rumuńskie, cygańskie, słowackie, węgierskie. Celem projektu jest pokazanie bogactwa, powstałego w wyniku wielowiekowego współżycia rozmaitych narodów Europy Środkowo-Wschodniej.

Pierwsza przygotowawcza edycja Festiwalu odbyła się w 1999 roku i wtedy to koncertom zespołów grających muzykę tradycyjną towarzyszył konkursowy przegląd zespołów amatorskich. 

W roku 2000 program koncertów zorientowany jest wokół czterech pór roku. Pozwoli to na symboliczne odtworzenie świąt i obyczajów wpisanych w rytm kalendarza: jesieni, zimy, wiosny i  lata. Podobnie jak w pierwszej edycji Festiwalowi towarzyszyć będzie Małopolski Konkurs Muzyki Tradycyjnej realizowany we współpracy z Radiowym Centrum Kultury Ludowej. 
Część muzyczną festiwalu uzupełniają zdarzenia happeningowe: wystąpi Teatr Tańca Maskarasz z Węgier i teatr Strefa Ciszy. Zaprezentowane również zostaną Warsztaty Ginącego Rzemiosła, w których każdy pod okiem ludowego artysty-rzemieślnika będzie mógł spróbować własnych umiejętności. 

Jednym z założeń Festiwalu jest tzw. otwarta formuła wielu pokazów i koncertów, która pozwoli publiczności na czynne w nich uczestnictwo. Animatorem wielu zdarzeń happeningowych będzie kapela miejsko - wiejska Muzykanci z Krakowa. Zespół ten ze szczególną dbałością odnosi się do polskiej muzyki ludowej, inspirując się dawnymi, zapomnianymi motywami muzycznymi i tekstowymi, zajmuje się także badaniem powinowactw między tradycjami kultury muzycznej Europy Środkowej.
Maskarasz - węgierski teatr tańca z Budapesztu, teatr plenerowy; zespół opierający inspiracje twórcze na kanwie archetypicznych i symbolicznych treści legend, przekazów i motywów muzycznych.
Teatr Strefa Ciszy ( Poznań) jest jednym z najciekawszych, młodych teatrów ulicznych nagradzanych na wielu festiwalach w kraju i zagranicą, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym MALTA w Poznaniu, International Theatre Festival Stockton 98 - wystąpi z programem Galicja, przygotowanym specjalnie na festiwal ROZSTAJE.

Koncerty Festiwalu odbywać się będą na ulicach i  placach Starego Miasta oraz na krakowskich Błoniach.

 
3 września
Voices of Europe
Projekt zaproponowany przez Biuro Reykjavik 2000, w którym biorą udział wszystkie Europejskie Miasta Kultury roku 2000. Podstawowym jego założeniem jest utworzenie międzynarodowego chóru złożonego z 10-osobowych grup młodych wokalistów zaproponowanych i prowadzonych przez dyrygentów z poszczególnych miast ogłoszonych kulturalnymi stolicami. Na koncertach razem z chórem zaśpiewa islandzka gwiazda muzyki pop, znana w całej Europie wokalistka Björk. Chór po raz pierwszy wystąpi 31 grudnia 1999 roku w Reykjaviku na Koncercie Noworocznym, a na przełomie sierpnia i września ruszy w trasę koncertową do pozostałych miast. 

W czasie koncertów chór pod dyrekcją Throgerdur Ingolfsdottir z Islandii wykona w dziewięciu narodowych językach utwory charakterystyczne dla każdego z miast i prezentujące dany kraj. Narodowy repertuar wybrany został przez poszczególnych dyrygentów biorących udział w projekcie i pokaże różnorodność kultury i tradycji muzycznych na kontynencie europejskim. W programie koncertów znajdzie się także utwór jednego z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych, estończyka Arvo Pärta, skomponowany specjalnie na tę okazję. W drugiej części koncertu wraz z chórem wystąpi Björk, która zaśpiewa trzy piosenki ze swojego repertuaru specjalnie zaaranżowane przez islandzkiego kompozytora Alti Heimir Sveinssona. On też skomponuje utwór, którego kolejne zwrotki tekstu zostaną ułożone przez poszczególne grupy narodowe chórzystów. 

Dyrygentem reprezentującym Kraków jest Stanisław Krawczyński, a wybrane przez niego utwory to: Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł, Viderunt omnes fines terrae Mikołaja Zieleńskiego i Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego. 

Koncertom towarzyszyć będą próby i warsztaty chórzystów, a część z nich poprowadzi Björk. 
W Krakowie koncert odbędzie się w Filharmonii i transmitowany będzie poprzez telebeam na Rynek Główny.

22 - 29 października 
Aksamitna kurtyna
Festiwal współczesnej muzyki krajów Europy Środkowo-Wschodniej, połączony z międzynarodową konferencją muzykologiczną, której merytorycznym hasłem jest specyficzna duchowość. Orientacyjnymi datami, które wyznaczyły program festiwalu, są symboliczne w życiu politycznym lata: 1976, 1980 i 1989, w pośredni sposób ważne dla przemian estetycznych w muzyce tego regionu Europy. Kulturową tezą projektu jest to, że powstanie jawnej opozycji (KOR - 1976), narodziny Solidarności (1980) i pokonanie ustroju komunistycznego (1989) miało i ma odbicie w przemianach estetycznych twórczości tak dalekiej od polityki, jak twórczość muzyczna. Tytuł odnosi się do pojęcia żelaznej kurtyny i aksamitnej rewolucji. 

Istotę projektu można sprowadzić przede wszystkim do idei zamówień kompozytorskich, skierowanych do wybranych kompozytorów regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Każdy z kompozytorów kierować się będzie wybranym przez siebie ideowym przesłaniem, zaczerpniętym z literatury lub myśli jego rodzimego kręgu kulturowego.

W ramach Festiwalu zaplanowano koncerty i artystyczne przedsięwzięcia o charakterze muzycznych instalacji lub performanceów. Odbędą się prawykonania utworów wybitnych kompozytorów współczesnych: Eugeniusza Knapika, Pawła Szymańskiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Romana Bergera (Bratysława), Onute Narbutaite (Wilno), Martina Smolki (Praga) i Jurija Łaniuka (Lwów) specjalnie na tę okazję zamówionych przez Festiwal Kraków 2000. Honorowym gościem Festiwalu będzie jedna z najbardziej znanych i cenionych na świecie kompozytorek współczesnych - Sofia Gubaidulina. 

Do udziału w Aksamitnej kurtynie zaproszono: Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, orkiestrę Sinfonię Varsovia, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej, Chór i Orkiestrę Akademii Muzycznej w Krakowie, Grupę "Agon" z Pragi, Kameralistów Lwowskich, Krakowską Grupę Perkusyjną, Kwartet Śląski, Kwartet Dafô a także dyrygentów: Jacka Kasprzyka, Wojciecha Michniewskiego, Tomasza Bugaja, Wojciecha Czepiela, wiolonczelistę Andrzej Bauera oraz śpiewaczkę Jadwigę Rappé i Izabellę Kłosińska.

Koncerty odbywać się będą w różnych salach koncertowych Krakowa: m.in. w sali Filharmonii, Teatru im. Słowackiego, Sali Hołdu Pruskiego, Krzysztoforach, Kościele św. Katarzyny i Floriance.

Cykle
Cykl wielkich wykonań
Koncerty muzyki klasycznej.
Całoroczny cykl koncertów światowej sławy muzyków i zespołów, którzy do Krakowa przyjadą na zaproszenie Elżbiety Pendereckiej. 

19 i 20 marca odbędą się koncerty orkiestry Norddeutscher Rundfunk po dyrekcją Christopha Eschenbacha. Solistą obu wieczorów będzie pianista Tzimon Barto. Orkiestra wraz z solistą przedstawią dwa różne programy obejmujące dzieła Smetany, M. Ravela, S. Prokofiewa i dwóch polskich kompozytorów: S. Moniuszki i K. Pendereckiego. Koncert 20 marca będzie transmitowany do 22 krajów Europy przez EBU, w ramach promocji wielkich wydarzeń Krakowa 2000.

Pięć dni później, 25 marca wystąpi jeden z najwybitniejszych zespołów muzyki dawnej Concentus Musicus z Wiednia, założony w 1953 roku przez Nicolausa Harnoncourta. Artysta ten jest jednym z najwybitniejszych dyrygentów naszych czasów i przez wielu krytyków uchodzi za następcę H. von Karajana. W wykonaniu zespołu Concentus Musicus pod dyrekcją N. Harnoncourta usłyszymy Pasję według Św. Jana J.S. Bacha z solistami tej miary co Ruth Ziesak (sopran), Marjana Lipovsek (mezzosopran) i James Taylor (tenor). 

28 maja usłyszymy Il Giardino Armonico, włoski zespół muzyki dawnej grający na autentycznych instrumentach i specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej. W latach 90. zyskał on ogromne uznanie i rozgłos, stając się jednym z najważniejszych interpretatorów muzyki dawnej o międzynarodowej sławie. Podczas koncertu muzycy wykonają program najbardziej dla zespołu charakterystyczny i reprezentatywny, złożony z dzieł kompozytorów późnego baroku: A. Vivaldiego, S.L. Weissa i G.F. Haendla.

27 czerwca odbędzie się koncert czołowej orkiestry symfonicznej świata New York Philharmonic. Jest ona najstarszą amerykańską orkiestrą i jedną z najstarszych orkiestr na świecie, od momentu swego powstania w 1842 roku odgrywającą wiodącą rolę w życiu muzycznym Ameryki i Europy. Oblicze artystyczne orkiestry kształtowali najwybitniejsi dyrygenci XX wieku m.in.: G. Mahler, A. Toscanini, B. Walter, L. Bernstein, G. Szell, P. Boulez, Zubin Mehta i dwóch Polaków z pochodzenia: Artur Rodziński i Leopold Stokowski. Od 1991 roku Dyrektorem Muzycznym orkiestry jest niemiecki dyrygent Kurt Masur, który wywarł piętno na zespole i przywrócił mu artystycznego ducha. Wcześniej przez 26 lat prowadził jedną z najlepszych orkiestr naszego kontynentu, Lipską Orkiestrę Gewandhausu. Otrzymał wiele zaszczytnych wyróżnień (m.in. Muzyka roku 1993 czasopisma Musical America) i odznaczeń. W 1999 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, bowiem K. Masur urodził się w Brzegu, w Polsce i  od kilku lat zasiada w Radzie Honorowej Festiwalu Muzyczne porozumienie i pojednanie. 
W programie krakowskiego koncertu znajduje się m.in. VII Symfonia A. Brucknera.

W ramach cyklu potwierdziły także przyjazd inne renomowane zespoły: Wiener Akademie (9 kwietnia) i Bundesjugendorchester pod dyrekcją Gerda Albrechta (13 sierpnia).

Koncerty odbywać się będą w sali Krakowskiej Filharmonii oprócz koncertu Filharmoników Nowojorskich, którzy wystąpią w na Wawelu i będą transmitowani poprzez telebeam na Rynek Główny.
 

Siedem Tradycji 
Program Siedem Tradycji przybliża Krakowowi jego żywe i praktykowane do dziś tradycje muzyczne. Jest to prezentacja siedmiu tradycji śpiewu modlitewnego. 

Program składa się z dwóch części. Pierwsza zakłada pracę wspólnot będących włodarzami tradycji nad uporządkowaniem, opisaniem i upowszechnieniem własnego repertuaru, a często i specyficznego sposobu śpiewania, w oparciu o najnowsze badania historyczne i muzykologiczne.
 
Druga część projektu obejmuje cykl spotkań, gdzie praca i oczekiwania wspólnot spotkają się z działalnością najwybitniejszych zespołów Europy zainteresowanych tą problematyką. Artyści, zainspirowani wyrazistością poszczególnych tradycji, włączą się czynnie w codzienny rytm wspólnoty, przedstawiając swoje spektakle lub programy koncertowe, albo współpracując przy przygotowaniu wspólnych liturgii w najważniejsze święta. Takie spotkanie będzie ożywiało wielowiekową tradycję przez talent i doświadczenie współczesnych wykonawców muzyki dawnej. 

Tak powstał cykl 7.prezentacji. Od stycznia, gdy  Schola Teatru Wiejski Węgajty odegra benedyktyński dramat liturgiczny, przez maj, w którym członkowie francuskiego Organum wykonają dominikańskie śpiewy na dzień przeniesienia Relikwii św. Dominika, przez czerwiec w którym włoski zespół Micrologus zaśpiewa w Boże Ciało franciszkańskie Laudy, czeska Capella Regia Musicalis wystawi scenicznie jezuickie oratorium, a Grecki Chór Bizantyjski z Aten zaśpiewa 9-godzinną liturgię na św. Apostołów Piotra i Pawła, aż do zachodnioeuropejskiej syntezy muzyki i tradycji, jaką jest Wielka Msza h-moll J.S. Bacha. W sierpniu wykona ją jedna z najlepszych orkiestr barokowych świata - La Petite Bande.

Koncerty odbywać się będą w krakowskick kościołach: Dominikanów, Piotra i Pawła, Jezuitów, Franciszkanów, Bernardynów, Cerkwi Grekokatolickiej i w Opactwie Benedyktynów w Tyńcu. 
 

Biuletyn Informacyjny Biura Prasowego Kraków 2000
Biuro Prasowe Kraków 2000; 31-005 Kraków, ul. Bracka 1; tel. (+48 12) 430 26 41, 430 26 70 fax 430 24 30; e-mail: BP@krakow2000.pl, http://www.krakow2000.pl