André Delvaux - retrospektywa filmów
11 - 21 listopada 2000 r.

André Delvaux jest uznawany za czołowego belgijskiego twórcę filmowego ostatnich lat. Ten reżyser, scenarzysta i aktor urodził się w 1926 roku w Heverlee w Belgii. Zanim zajął się kręceniem filmów fabularnych, studiował filologię germańską, prawo, grę na fortepianie i kompozycję. Zaczął od realizacji telewizyjnych. Dopiero w 1965 roku zadebiutował filmem pełnometrażowym „Mężczyzna z ogoloną głową”, który odniósł duży sukces w Belgii i poza jej granicami. Jego trzeci z kolei film „Spotkanie w Bray” w 1971 roku rywalizował na festiwalu w Berlinie o nagrodę Złotego Niedźwiedzia, a ostatni „Kamień filozoficzny” w 1988 roku o nagrodę Złotej Palmy w Cannes. Do najbardziej znanych filmów Delvaux należą również: „Pewnego wieczoru w pociągu”, „Piękna”, „Babel Opera” czy „Benvenuta”. Polska publiczność miała okazję obejrzeć na XIII MFFK w 1976 roku jego film krótkometrażowy „Dierick Bouts”, którego tytułowy bohater był piętnastowiecznym flamandzkim malarzem.

Zaprezentowano następujące filmy.

Kamień filozoficzny (L’Oevre....,1988) scen. André Delvaux na podstawie powieści Marguerite Yourcenar, obsada: Gian Maria Volanté, Samy Frey, Senne Rauffaer, Marie-Christine Barrault.

Historia człowieka, który podjął decyzję, że umrze za wolność myśli. Reżyser podejmuje problem odstępstwa tak, jak widziała go Marguerite Yourcenar w swojej powieści, jednocześnie odchodząc od realizmu magicznego.

Mężczyzna z ogoloną głową ( Homme au crane rasé, 1966) scen. André Delvaux i Anna De Paegter na podstawie powieści Johana Daisne’a, obsada: Senne Rouffaer, Beata Tyszkiewicz.

Historia szalonej miłości, w której mieszają się marzenia i rzeczywistość. W filmie objawiły się związki reżysera z malarstwem; od tego czasu jest postrzegany jako przedstawiciel realizmu magicznego. Film otrzymał Grand Prix na Festiwalu Młodego Kina w Hayeres oraz nagrodę British Institut dla najlepszego filmu roku.

Pewnego wieczoru w pociągu (Un Soir, un Train, 1968) scen. André Delvaux na podstawie powieści Johana Daisne’a, obsada: Yves Montand, Anouk Aimée, Francois Beukelaers, Hector Camerlynck, Adriana Bogdan.

Bohater udaje się w podróż poza czas i przestrzeń, by spotkać nieznaną kobietę. Wyrafinowane zestawienie dialogów i odgłosów świata oraz struktura sprawiają, że film może być traktowany również jako dzieło muzyczne.

Spotkanie w Bray (Rendez-vous a Bray, 1971) scen. André Delvaux na podstawie opowiadania Juliena Gracqa, obsada: Anna Karina, Bulle Ogier, Mathieu Carriere, Roger van Holl.

Tematem filmu jest niemożność ustalenia granicy pomiędzy przeszłością i teraźniejszością, tym bardziej, że reżyser miesza punkty orientacyjne. Bohaterem jest pianista i akompaniator niemych filmów, muzyka gra tu rolę pierwszoplanową. Film otrzymał Prix Delluc 1972 oraz Grand Prix na MFFF w Chicago.

Kobieta między psem i wilkiem ( Femme entre chien et loup, 1979), scen. Ivo Michiels i André Delvaux, obsada: Marie-Christine Barrault, Roger Van Hool, Rutger Hauer

Akcja rozgrywa się we Flandrii, w latach 40. Z jednej strony to realistyczna opowieść o życiu pewnej kobiety i jej dwóch mężczyzn w czasach nazizmu i ruchu oporu, z drugiej historia rozgrywająca się w magicznym ogrodzie.

Babel Opera albo próba Don Giovenniego Wolfganga Amadeusza Mozarta scen. André Delvaux, Denise Debbaut i Jacques Sojcher, obsada: śpiewacy - Jose van Dam, Pierre Than, Ashley Putnam, stuart Burrows, Christine Eda-Pierr, Malcolm King, Marcel Vanaud, Patricia Schum; aktorzy - Francois Beukelaers, Stéphane Excoffier, Sandra Vandernoot

Śpiewacy i orkiestra ćwiczą arcydzieło Mozarta pod dyrekcją Sylvaina Camberlinga, podczas gdy w sali prób pracuje nad spektaklem reżyser Karl-Ernst Herrman. Wokół nich pojawiają się wyimaginowane postaci, które podejmują sytuację z odgrywanej opery. To właśnie tu, w operze mówi się wieloma językami - jak na wieży Babel i jak w.... Belgii. Film o tym, że szczęście może brać się z życia w takim właśnie kraju.

To Woody Allen from Europe with love (1980), scen. André Delvaux, obsada: Marie-Christine Barrault, Jessica Harper

Portret Woody Allena w czasie kręcenia „ Stardust Memories”. Reżyser filmowy kręci film o innym twórcy na planie filmowym, na sali montażowej, bez anegdot, bez ingerowania w życie prywatne. Poszukuje paralelizmu sytuacji, wspólnoty w dziedzinie rzemiosła, techniki, lęków i radości, miejsc i muzyki...Grand Prix MFF we Florencji w 1980 r.

Benvenuta (1985) scen. André Delvaux na podstawie powieści Suzanne Lilar „La Canfession anonyme”, obsada: Fanny Ardent, Vittorio Gassman, Francoise Fabioan, Mathieu Carriere

Bohaterami tego filmu są filmowiec i pisarka oraz....bohaterowie filmu, który kręci filmowiec na podstawie powieści pisarki. Delvaux przedstawia relację między sztuką i życiem, zarówno za pomocą związku narratorów jak i bohaterów ich opowieści, jednocześnie wzoruje się na strukturze utworu muzycznego.

Piękna (Belle) scen. André Delvaux, obsada: Jean-Luc Bideau, Daniele Delorme, Adriana Bogdan, Roger Coggio

Kwintesencja całej dotychczasowej twórczości reżysera: pisarz zakochuje się w tajemniczej cudzoziemce spotkanej na wrzosowiskach Ardenów, kobiecie, która być może wcale nie istnieje. Atmosfera nierealności i dwa światy: poety zanurzonego w życiu rodzinnym prowincjonalnego miasteczka, ale też świat płaskowyżu ardeńskiego i małej zrujnowanej chaty.

Miejsce i termin przeglądu:
Kino Rotudna, ul. Oleandry 1
11 - 21 listopada 2000 r.

Organizatorzy:
Centrum Kultury Rotunda, ul. Oleandry 1
Autorzy projektu: Krzysztof B
łoński, Bogusław Żmudziński

Biuro Kraków 2000, ul. Św. Krzyża 1
Dyrektor Festiwalu Kraków 2000: Bogusław Sonik
Wspólnota Wallonie-Bruxelles, Region Walonie 

Złoci Sponsorzy

Zrealizowano przy pomocy finansowej 
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patroni medialni