VII Krakowska Wiosna Baletowa
Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana

W 2000 roku odbyła się po raz siódmy Krakowska Wiosna Baletowa. Wyjątkowo bogaty program VII Krakowskiej Wiosny Baletowej, powstał przy współpracy organizatorów z Festiwalem Kraków 2000, który wziął na siebie większość kosztów finansowania tej imprezy. Na scenie Teatru Juliusza Słowackiego zaprezentowały się najlepsze zespoły baletowe. Sławni choreografowie z całego świata przedstawili odmienny repertuar, kreując tym zamym zupełnie nowe światy artystyczne. Wiosnę rozpoczął występ amerykańskiego Hubbart Street Dance Chicago, kolejno w odstępach miesięcznych tańczyły zespoły: francuski Decouflé, w czerwcu Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana, natomiast we wrześniu izraelski Batsheva Dance Company. Było to spotkanie różnorodnych technik i tradycji tanecznych.

19, 20 czerwca 2000 r.
Teatr im. Juliusza Słowackiego, Pl. Św. Ducha 1
Zespół: Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana
Spektakl: Rosyjski Hamlet

Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana

Został założony w 1977 roku przez Borisa Ejfmana, który jest jednocześnie jego dyrektorem artystycznym. Zespół baletowy składa się z wybitnych tancerzy. Pierwsi tancerze: Wiera Arbuzowa, Jelena Kozmina, Jurij Ananian, Albert Galiczanin, Igor Markow. Soliści: Anna Sołonska, Oksana Tywierdochlebowa, Andriej Gaardiejew, Aleksander Kazmir, Aleksander Mielkajew, Aleksander Raczyński, Siergiej Zimin. Baletmistrzowie: Tatiana Dziuba, Olga Kałmykowa, Igor Kuzmin, Tatiana Siewostianowa. Ponadto w zespole tańczy 33 artystów. Dyrektorem zarządzającym jest Gienadij Albert. Najbardziej znane spektakle zespołu to m.in. Rosyjski Hamlet, Bracia Karamazow, Czerwona Giselle, Czajkowski.

Boris Ejfman

Jest jedynym choreografem w Rosji, który działa nieprzerwanie od wielu lat. Na swoim koncie ma ponad czterdzieści choreografii. Powstały one w teatrze, który mimo światowej sławy nie posiada nawet własnej sceny. Tancerze Ejfmana odbywają próby w starej sali jednego z kin w Sankt-Petersburgu. Balety Ejfmana: Czajkowski i Bracia Karamazow, wyróżnione zostały rosyjską nagrodą teatralną Złota Maska, podobnie jak ich główni wykonawcy. Sam choreograf jest laureatem niezależnej nagrody Triumf, przyznanej mu za wkład w rozwój sztuki współczesnej. W 1999 roku został uznany przez amerykańskich krytyków choreografem XXI wieku.

Boris Ejfman urodził się na Syberii, gdzie jego rodzice przebywali na wygnaniu. Ukończył leningradzką szkołę baletowa oraz wydział choreografii w tamtejszym konserwatorium. W 1977 roku założył swój Teatr Baletu - jedyny w Rosji teatr autorski, uprawiający choreografię współczesną. Stworzył oryginalny styl, powstały na bazie techniki klasycznej w połączeniu z osiągnięciami sztuki współczesnej. Skupił wokół siebie i ukształtował grupę artystów o podobnych poglądach na sztukę. Zespół Ejfmana uprawia rodzaj teatru synkretycznego (choreografia, dramaturgia, muzyka, ruch, światło), wyrażającego głęboką myśl filozoficzną, silne namiętności i niepowtarzalność duszy ludzkiej. Boris Ejfman jest choreografem-filozofem. Nurtują go problemy współczesne, pobudzają go tajemnice tworzenia i magia geniuszu. Eksperymentuje na mrocznej i przerażającej ludzkiej psychice, a wiele jego baletów stanowi swoistą psychoanalizę na scenie. Spektakle artysty oparte są na tekstach Dostojewskiego, Zoli, Bułhakowa, do muzyki Beethovena, Czajkowskiego, Mahlera, Musorgskiego, Straussa, Rachmaninowa. Teatr Baletu Borisa Ejfmana jest jednym z najbardziej wartościowych zjawisk w rosyjskim i światowym balecie. Jego sztuka wywodząca się z duchowej tradycji rosyjskiego klasycyzmu, nieustannie poszukująca nowych środków wyrazu, odzwierciedla tendencje sztuki na początku nowego tysiąclecia.

Rosyjski Hamlet. Spektakl w dwóch aktach. Akcja rozgrywa się w XVIII wieku za panowania Carycy Katarzyny. Bohaterami historii są Paweł I - syn Piotra III i Katarzyny II, Katarzyna II Wielka, Piotr II - mąż Katarzyny II i ojciec Pawła I, Grigorij Orłow - faworyt Katarzyny II. Do spektaklu zostały wykorzystane utwory Ludwiga van Beethovena oraz Gustawa Mahlera.

Organizatorzy:
Krakowska Fundacja Sztuki Baletowej, Pl. Św. Ducha 1
Biuro Festiwalu Kraków 2000, ul. Św. Krzyża 1


 
 
 


Złoci Sponsorzy

Zrealizowano przy pomocy finansowej 
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patroni medialni