VII Krakowska Wiosna Baletowa
Batsheva Dance Company - The Junior Company
31 sierpnia, 1 września 2000 r.

Krakowska Wiosna Baletowa to najstarszy festiwal taneczny w Krakowie. Siódma edycja Wiosny Baletowej miała charakter szczególny. Do Krakowa przybyli światowej sławy choreografowie i zespoły. Zespoły prezentowały na scenie odmienny repertuar, kreując tym samym zupełnie inne światy artystyczne. VII Krakowską Wiosnę Baletową otworzył w maju amerykański Hubbart Street Dance Company następnie wystąpił francuski zespół Decouflé, w czerwcu Balet Opery La Scala i Sankt -Petersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana. Wiosnę Baletową zakończyły występy izraelskiego zespołu Batheva Dance Company - The Junior Company. Było to spotkanie różnorodnych technik i tradycji tanecznych.

Wyjątkowo bogaty program powstał przy współpracy organizatorów z Festiwalem Kraków 2000, który wziął na siebie większość kosztów finansowania tej imprezy.

31 sierpnia , 1 września 2000 r.
Batsheva Ensemble - The Junior Company
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Pl. Św. Ducha 1
Fragmenty Zachacha i Part, Dance

Zespół Batsheva Dance Company został założony w 1964 r. przez baronową Batshevę (Bathsabée) de Rotschild i Martę Graham. Dzięki swej wirtuozerii, wszechstronności i oryginalności grupa szybko zyskała międzynarodowy rozgłos i opinię najlepszego zespołu izraelskiego. W 1990 r. Ohad Naharin założył Batsheva Dance Company - The Junior Company, który wyszukuje i szkoli utalentowanych młodych tancerzy pod okiem najlepszych choreografów świata. Od chwili założenia aż 18 tancerzy przeszło do starszego zespołu.

Sam Ohad Naharin - który kształcił się w Juilliard School w Nowym Jorku, a swój styl ukształtował pod wpływem największych geniuszy tańca, takich jak m.in. Maurice Béjart - zaliczany jest dziś do grona najlepszych twórców współczesnego baletu, którego prace włączają do swego repertuaru renomowane zespoły z całego świata.

Izraelski zespół występował na wielu festiwalach baletowych, m.in. w Anglii, Francji, Holandii, USA porywając publiczność swym tańcem, o którym mówi się że wręcz zaprzecza prawom grawitacji.

O spektaklu, który był prezentowany w Krakowie, krytycy pisali: „Przez 70 min. przedstawienia widz patrzy oniemiały w zachwycie, począwszy od pierwszej sekwencji, w której słychać tekst recytowany po hebrajsku. Występujący muszą tu sprostać wielu zadaniom, muszą być doskonali technicznie, pełni energii i mocy. Nawet, gdy nie tańczą - są obecni na scenie, recytują i śpiewają, i są równie dobrymi śpiewakami jak tancerzami. Wszystko jest tutaj na najwyższym poziomie. Choreografia i wykonanie. Wspaniała muzyka - kolaż ludowych pieśni izraelskich, afrykańskich i azjatyckich. A także światło, pełne ekspresji. I kostiumy - proste, skromne, prawie aseksualne, ale różnorodne, bardzo dobrze spełniają swoja rolę, nie odwracające uwagi od tego, co najważniejsze - ruchu.”

Organizatorzy:
Krakowska Fundacja Sztuki Baletowej, Kraków, Pl. Św. Ducha 1
Prezes Fundacji: Przemysław Śliwa
Biuro Festiwalu Kraków 2000, ul. Św. Krzyża 1
Dyrektor Festiwalu Kraków 2000: Bogusław Sonik

 

Złoci Sponsorzy

Zrealizowano przy pomocy finansowej 
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patroni medialni