Festiwal Audio Art. Kraków 2000
29 października, 3-5 listopada, 10-15 listopada 2000 r.

Festiwal Audio Art. jest imprezą o kilkuletniej historii. Ósma edycja Festiwalu Audio Art. była w 2000 roku częścią Festiwalu Kraków 2000 Europejskie Miasto Kultury.

Audio Art. jest jednym z najbardziej awangardowych kierunków sztuki końca XX wieku. Jest nową funkcja dźwięku, będącego materiałem w określonym kontekście przestrzennym i czasowym. Ośrodkiem dźwięku jest przedmiot, obiekt o nowym znaczeniu, będący częścią instalacji dźwiękowej lub nowym instrumentem muzycznym. Audio Art. jest połączeniem sztuki wizualnej i dźwiękowej, jest sztuką zunifikowaną. Twórca Audio Art. jest jednocześnie kompozytorem, konstruktorem i wykonawcą. Audio Art. jest współczesną odmianą sztuki synkretycznej, łączy elementy różnych dziedzin sztuki w jedną nierozdzielną całość.

Festiwal Audio Art. odbywa się w formie koncertów, performance i instalacji dźwiękowych. Prezentuje najwybitniejszych twórców i wykonawców tej sztuki z całego świata.

Ósmą edycję Festiwalu Audio Art. przygotowali wspólnie Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum i krakowski oddział Instytutu Goethego we współpracy z Biurem Festiwalu Kraków 2000. Impreza odbywała się głównie podczas weekendów, a jej celem było prezentowanie różnych rodzajów sztuki współczesnej. Audio Art. rozpoczął się pod koniec października solowym koncertem performancem Blixy Bargelda z Berlina, ale główny blok festiwalu otworzył w listopadzie w Goethe-Institut koncert Richarda Boulangera. Wystąpił on ze swoimi wirtualnymi instrumentami komputerowymi, z których najbardziej znana jest Batuta Radiowa, konstrukcji Maxa Mathewsa. Artysta wykonał kompozycję Shadows na skrzypce i Radio Baton. W Bunkrze Sztuki zaprezentował się niecodzienny duet Zdzisław Piernik i Sławek Janicki. Zdzisław Piernik to wirtuoz gry na tubie, twórca systemu oryginalnej preparacji tego instrumentu. Natomiast Sławek Janicki to reprezentant sceny jassowej, współtwórca bydgoskiego klubu Mózg. Pierwszy dzień festiwalu zakończył się koncertem Roberta Rutmana, wybitnego amerykańskiego twórcy, grającego na instrumentach własnej konstrukcji.

Drugiego dnia festiwalu w Goethe-Institut dwoje artystów szwajcarskich: wybitny kompozytor Thomas Kessler, profesor Konserwatorium w Bazylei oraz młody pianista Dominic Blum wykonali po raz pierwszy w Polsce słynne Piano Control na fortepian i syntezator T. Kesslera, oraz muzykę instrumentów/przedmiotów w wykonaniu niemieckiego artysty Stephana Froleyksa z Bedburg-Hau.

Kolejnym wydarzeniem festiwalu Audio Art. był zapowiadany od wielu lat koncert paryskiego duetu Meta Duo: Daniel Kientzy i Reina Portuondo. Kientzy to jeden z nielicznych uniwersalnych saksofonistów, grający na wszystkich odmianach tego instrumentu. Połączenie saksofonu z dźwiękiem wielokanałowego systemu komputerowego było wydarzeniem niezwykłej rangi. Następny festiwalowy koncert miał spektakularny charakter, odbył się bowiem we wnętrzu instrumentu o nazwie genius loci, skonstruowanego na zamówienie Horsta Rickelsa - jednego z najwybitniejszych artystów Audio Art.

Po 4-dniowej przerwie festiwal powrócił koncertem amerykańskiego tria z Central Washington Uniwersity pod nazwą Contemporary Music Ensemble (w składzie: Mia Spencer - sopran, Mark Polishook - fortepian, elektronika i Andrew Spencer - perkusja). Odbyła się również prezentacja unikalnego w skali światowej projektu Zbigniewa Karkowskiego, Vladimira Grafova, Rolfa Biemelta i Ulfa Biltinga ( Tokio, Amsterdam, Berlin, Sztokholm) z pogranicza sztuki i parapsychologii Psychofon - Bezcielesne Głosy - instalacja komputerowa zrealizowana za pomocą najnowszej aparatury komputerowo-laserowej.

Kolejni goście: Francisco Lopez z Madrytu przedstawił spektakl w całkowitym zaciemnieniu, w którym wykorzystał naturalne dźwięki uzyskane z głębin morskich, Trio Evana Parkera - znanego saksofonisty londyńskiego i Robin Minard - wybitny kanadyjski artysta mieszkający na stałe w Weimarze.

Symfonia Dzwonów Miasta hiszpańskiego artysty Llorenca Barbera napisana została specjalnie dla Krakowa. Gigantyczna struktura dźwiękowa, której wymiar przestrzenny wykroczył poza wszelkie ramy kompozycji muzycznej. Kompozycja była dostępna w każdym miejscu w obrębie centrum Krakowa. Był to niewątpliwie najbardziej oryginalny projekt zaprezentowany podczas Audio Art.

Festiwal Audio Art. zakończyły prezentacje w klubie Miasto Krakoff należące do nurtu eksperymentalnej muzyki improwizowanej: trio Stuckonceiling ze Szczecina, trio Bębniarze z Krainy Mołr z Katowic ( po wielkim sukcesie na Expo w Hanowerze), gitarzysta z Seattle Bill Horist oraz znakomita grupa australijska z Melburne New Blood.

Organizatorzy:
Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum, Kraków, ul.
Św. Tomasza 43

Dyrektor Artystyczny: Marek Chołoniewski
Biuro Festiwalowe Kraków 2000, ul. Św. Krzyża 1
Dyrektor Festiwalu Kraków 2000: Bogusław Sonik

Współorganizatorzy:
Goethe Institut, Kraków, Rynek Główny 20
Galeria Sztuki Współczesnej „ Bunkier Sztuki”, Pl. Szczepański 3a
Teatr Bückleina, Kraków, ul. Lubicz 5a
Klub „ Miasto Krakoff”, Kraków, ul.
Łobzowska 3

Złoci Sponsorzy

Zrealizowano przy pomocy finansowej 
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patroni medialni