Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych
6 - 9 lipca 2000 r.

Festiwal Teatrów Ulicznych odbywa się w Krakowie od kilkunastu lat. Trzynasta edycja poprzez fakt, że była częścią wielkiego wydarzenia kulturalnego - Festiwalu Kraków 2000 - Europejskie Miasto Kultury, miała szczególny, odświętny charakter. Pokazała wszystkie rodzaje sztuki teatru ulicznego. Poziom artystyczny festiwalu wyznaczył przyjazd najlepszych trup z Francji, Włoch, Niemiec, Ukrainy i z Polski. Spektakle odbywały się w dzień i w nocy a towarzyszyły im eksplozje fajerwerków.

Spektakle i zespoły:

Les Treteaux du Coeur Volant (Francja) - jedna z najstarszych i najbardziej cenionych grup teatru ulicznego we Francji (istnieje od 1980 r.), składa się z aktorów, akrobatów występujących na trapezie, linoskoczków, żonglerów, szczudlarzy, ekwilibrystów, pirotechników. Grają na linie zamocowanej do ciężarówki, która stanowi też ich scenę, w świadomy sposób nawiązują do jarmarcznego teatru średniowiecznego. W Krakowie pokazali najnowszy spektakl Zinzin, czyli historię pięciu rozbitków, ocalałych po bliżej nieokreślonym kataklizmie, którzy za sprawą wyłaniającego się z tłumu olbrzyma odradzają się na oczach publiczności. Zinzin to nie tylko mistrzowski pokaz aktorsko-cyrkowych umiejętności członków grupy, ale też pełen poezji, magii, czaru, wspaniałej muzyki, momentami liryczny, momentami komiczny spektakl teatralny, zakończony wspaniałym pokazem pirotechnicznym.

Titanic ( Niemcy) Powstał w 1990 r. Już dzięki pierwszemu spektaklowi stał się pierwszej wielkości gwiazdą w międzynarodowym nurcie teatru ulicznego. Przedstawili swój najnowszy spektakl Insekt - współczesną baśń, opowiadającą o małej społeczności owadów, uwikłaną w dramatyczną opozycję przyrody i techniki, której egzystencja zagrożona jest nadużyciami władzy i chciwością.

Compagnie Les Passe Murailles Pascale Rousseau (Francja) - artystka od 10 lat prezentuje unikalny spektakl na największych światowych festiwalach. Zawieszona pod wielkim balonem, 1200 metrów nad ziemią, wykonuje zapierający dech w piersiach balet na trapezie. Ulotna chwila, spektakl, który zaprezentowała w Krakowie, to wg słów samej artystki „wzruszająca pieszczota wiatru, zawrót głowy w powietrznej przestrzeni”.

Lwowski Teatr Voskresinnia (Ukraina) Został założony w 1990 r. W pracy teatralnej inspirują się poetycko-plastyczną metodą, której źródłem są szkoła Stanisławskiego i Kurbasa oraz symbolika sztuki wschodu. Przedstawili spektakl Święty grzesznik czyli ślady na śmietniku, który łączy elementy teatru dramatycznego, teatru ruchu, wspaniałą scenografię pirotechnikę i dynamiczną muzykę.

Kijowski Teatr Eksperymentalny (Ukraina) Działa od 1993 r. Zaprezentował spektakl Marzenia, rozpoczynający się niesamowitą paradą, przywodzącą na myśl karnawał wenecki, a zakończoną spektaklem połączonym z koncertem. Przewodnim elementem widowiska jest miłość. Wielkie znaczenie w spektaklu odgrywają dekoracje, kostiumy i maski, nawiązujące do folklorystycznego charakteru widowiska, jak również zrealizowana z rozmachem choreografia ( w tym taniec na szczudłach), efekty pirotechniczne, ogień.

Senza Tempo (Hiszpania) Od momentu powstania jest jednym z najsłynniejszych teatrów katalońskich. Nie widzą granic pomiędzy teatrem tańcem i życiem. Ich przedstawienia to połączenie poetyckiej logiki, niespodzianki i zaskoczenia, podsycane subtelnym humorem, wywołującym często zmieszanie i zdziwienie. Przedstawili spektakl Lazurd (Lazur) czyli opowieść o niezwykłej podróży przez życie. Spektakl rozgrywa się w wielkim basenie napełnionym wodą na oczach widzów. Wodą, która staje się symbolem istnienia, ruchu, wolności.

Sirius Teatern (Finlandia) Jest niezależną, zawodową grupą teatralną, działającą od 1992 roku. W swych przedstawieniach starają się poruszać najbardziej istotne problemy otaczającej rzeczywistości. Ich spektakl Martin Luther i Thomas Münzer był częścią oficjalnego programu Helsinki 2000 i był prezentowany we wszystkich europejskich miastach kultury. To historia grupy aktorów-żartownisiów, która przemierza świat, by opowiadać o parze tytułowych bohaterów i rozłamie w kościele katolickim. Spektakl przeznaczony jest dla każdej publiczności. Szybkie tempo, średniowieczna muzyka, żonglerzy, klowni, połykacze ognia, linoskoczkowie - wszystko to, niezależnie od powagi poruszanych tematów zapewnia wspaniałą zabawę.

Eugenio Bennato wraz z zespołem Musicanova (Włochy) jest wybitnym kompozytorem, autorem wielu ścieżek dźwiękowych do filmu i baletu, u nas mało znany, natomiast we Włoszech ceniony i popularny. Wydał wiele płyt, wszystkie otrzymały przychylne recenzje krytyki i publiczności. Zespół MUSICANOVA to tradycyjna muzyka etniczna przekazana w nowoczesny sposób.

Aleksiej Merkuszew (Rosja-Niemcy) Jest współzałożycielem Teatru Derevo i współtwórcą jego najgłośniejszych przedstawień. Obecnie pracuje samodzielnie prezentując autorski teatr oparty na najwyższej klasy kunszcie technicznym i błyskotliwych pomysłach inscenizacyjnych. Aktorski warsztat Teatru Derevo wzbogacił o własne spojrzenie na rzeczywistość, nie stroniąc ani od zasadniczych pytań filozoficznych, ani od rubasznej groteski. Zaprezentował spektakl Wielki ból małego serca oparty na improwizacji, interakcjach i dialogu z publicznością. Nic w tym spektaklu nie jest z góry ustalone, nawet muzyka wykonywana jest przez aktora-muzyka na żywo. Komizm budowany jest przez cały czas trwania spektaklu i skontrastowany z przesyconą poezją finałem.

Teatr Snów (Polska) Powstał w 1986 r. Posługuje się ruchem i obrazami, przy pomocy których opowiada proste, ale wieloznaczne historie. Ich najnowszy spektakl muzyczny pt. Księga Utopii to opowieść o człowieku nieustającym w chęciach poprawiania świata. O tęsknocie do stworzenia idealnej przestrzeni życia, o próbach wyniesienia człowieka w przestworza. Spektakl rozgrywany jest na ruchomych estradach i wieżach.

Teatr Animacji (Polska) przedstawił spektakl Nas tu już nic nie ma czyli opowieść o świecie, który wraz z wojną odszedł w niebyt, a przecież do dziś wzbudza wiele emocji. Przedstawienie powstało z inspiracji twórczością I.B. Singera, a w szczególności opowiadania pt. „Gimpel Głupek”. Między ludźmi pojawia się Żyd -Wieczny Tułacz-Hiob. Prowadzi go grajek - Skrzypek na dachu -Echo Minionego Dnia. Za nimi sunie korowód wspomnień: postaci z Bełz. Czas spektaklu to czas duchów -cieni przeszłości. Składa się z czterech części: Wiara, Nadzieja, Miłość i Śmierć.

Teatr Brama (Polska) Powstał w 1996 r. Skupia młodzież licealna, studencką i pracującą. Przedstawili Zabawę Mrożka, czyli historię trzech parobków.

Teatr Sandimay (Turcja) Powstał w 1996 r. Brał udział w wielu europejskich festiwalach teatralnych. Spektakl Śmierć-oczekiwanie-narodziny jest fascynującą opowieścią o człowieku i jego związkach z przyrodą. Przedstawienie nawiązuje do tureckich legend, muzyki, tańca, kolorów.

Miejsce i termin Festiwalu Teatrów Ulicznych
Kraków - Rynek Główny
Olkusz
Andrychów
6 - 9 lipca 2000 r.

Organizatorzy:
CK Dworek Bia
łoprądnicki
Teatr KTO, Kraków, ul. Gzymsików 8
Biuro Festiwalu Kraków 2000, ul.
Św. Krzyża 1
Dyrektor Artystyczny Festiwalu Teatrów Ulicznych: Jerzy Zoń

Współorganizatorzy:
Wydział Edukacji i Kultury Urzędu Miasta Krakowa



Złoci Sponsorzy

Zrealizowano przy pomocy finansowej 
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patroni medialni