XXV Krakowskie Reminiscencje Teatralne
Alternatywna Europa
Zaduch - Duszność- Duchowość
Międzynarodowy Festiwal Teatrów Alternatywnych
23 -27 marca 2000 r.

Krakowskie Reminiscencje Teatralne to najstarszy w Polsce festiwal teatrów alternatywnych. W 2000 roku odbyła się jego 25 edycja. Przygotowawczy etap projektu Alternatywna Europa miał miejsce w 1999 roku w postaci międzynarodowej sesji teatrologicznej pod hasłem Polityka i Teatr. Program Reminiscencji w 2000 roku, autorstwa Krzysztofa Lipskiego pod przewrotnym hasłem Zaduch - Duszność - Duchowość, poświecony był alternatywnej wizji duchowości. Każde z tych pojęć oznacza coś innego, ale łączy je wspólne wielokształtne pojęcie ducha. Festiwal pokazał jaką duchowość zachowali na przełomie wieków mieszkańcy Europy Środkowej i miał odpowiedzieć na pytanie czy zdołali ocalić tę duchowość czy też utrzymać ją w zaduchu zjednoczonej Europy.

Reminiscencje jak co roku zaoferowały widzom z całej Polski przegląd najlepszych przedstawień sceny OFF minionego sezonu. Festiwal był ważnym miejscem dialogu polskiego środowiska alternatywnego, bilansem dotychczasowych poszukiwań ruchu, wymianą doświadczeń warsztatowych i ideowych, próbą określenia roli artysty we współczesnym świecie. Na program przygotowany na specjalne zamówienie Festiwalu Kraków 2000, złożyły się Alternatywna Europa, Drugi Dzień Oberiucki i Akcja Market w Centrum Handlowym Zakopianka.

Projekt Alternatywna Europa to cykl widowisk opisujących sytuację teatru niezależnego. W cyklu zaprezentowane zostały przedstawienia teatru niezależnego z Polski i zagranicy. Wystąpił m.in. turecki Tiyatro Ti ze spektaklem Niekończąca się historia - wyreżyserowanym przez Polaka Andrzeja Sadowskiego i podejmujący drażliwy temat kwestii kurdyjskiej. Krakowski Tatr KTO pokazał plenerowy Zapach czasu o władzy, politykach, manipulacji społeczeństwem.

Istotą prezentacji Zaduch-Duszność-Duchowość było pokazanie widowisk opisujących sytuację teatru niezależnego u progu nowego tysiąclecia. Wszystkie spektakle cyklu podejmowały jeden wspólny temat - przedstawić najważniejsze formy walki o tożsamość współczesnego człowieka. W cyklu Zaduch pokazane zostały przedstawienia postindustrialne, posługujące się ostrą satyrą, wyszydzające marzenia o stechnicyzowanym świecie. Wystąpiły: Komuna Otwock (Trzeba zabić tę miłość) , Teatr Cogitatur ( W hołdzie ekspresjonistom), Porywacze ciał (Vol.7), Teatr Novego Fronta (Ołowiana mgła) z Pragi, Unia Teatr Niemożliwy (Toporland - suita na tekturę i kontrabas).

Bohaterami Duszności byli ludzie nieprzystosowani do reguł gry wolnego rynku: outsiderzy, imigranci ekonomiczni, bezrobotni, ludzie z marginesu. Tu zaprezentowały się takie spektakle jak: A teatru Usta Usta, Biochemical - opowieść o życiu bakterii Stowarzyszenia Łaźnia, Radosny żywot głupka Teatru Kreatury, Beckett, not I włoskiego teatru Aenigma oraz Filmy Alicji Żebrowskiej - skandalizujące prace krakowskiej performerki, która opowiada w swoich pracach o ciele kobiety i manipulacjach jakie są na nim wykonywane.

Wreszcie Duchowość pokazała drogę ratunku, powrót do utraconych przegapionych wartości. Pokazane zostały m.in. Dary Artabana rosyjskiej grupy Piligrim - Misterium Wielkanocne oparte na XI-wiecznych pieśniach prawosławnych i legendzie o czwartym królu Artabanie, Zwyczaje Teatru Sulza i Smiah z Sofii, który od 10 lat udoskonala to samo przedstawienie, przedstawienie pt. Skrzydło Anioła Leszka Mądzika, który po wielu latach wraca do tekstu i słowa w spektaklu, Żuraw Teatru Snów, Judasze Teatru Strefa Ciszy (akcja plenerowa młodego poznańskiego zespołu).

Uzupełnieniem i dopełnieniem idei Alternatywnej Europy była akcja Market. Pomysł był zgodny z założeniami teatru alternatywnego, który zawsze śledził zmiany w obyczajowości, a hipermarkety od paru lat stały się sposobem spędzania wolnego czasu. I dlatego teatr alternatywny - wzorem amerykańskich doświadczeń postanowił podążyć za widzem. W Centrum Handlowym Zakopianka z mini-spektaklami, koncertami i akcjami wystąpiły Teatr Strefa Ciszy, Performer, Teatr Własny Stanisławiak i Stowarzyszenie Łaźnia.

Drugi Dzień Oberiucki pokazał spektakle nawiązujące lub oparte na twórczości oberiutów: Pif, Paf, Puf Teatru Witkacego z Zakopanego, Trzy lewe godziny Teatru Daska z Chorwacji, spektakl nawiązujący tytułem do pierwszego wieczorku poetycko-magiczno-teatralnego oberiutów oraz Symfoniczną Wazelinę 1917 Teatru Ludowego. Natomiast w dawnym Pałacu Ślubów, odbyła się akcja Dom Oberiu, w reżyserii Michała Chludzińskiego i Łukasza Czuja.

Ze spektakli towarzyszących Reminiscencjom na szczególną uwagę zasłużył, spektakl Pocałunki, węgierskiego teatru KOMPmAnia z Budapesztu.

Organizator:
Centrum Kultury Rotunda, ul. Oleandry 1
Biuro Festiwalowe Kraków 2000, ul.
św. Krzyża 1
Dyrektor Artystyczny Reminiscencji: Krzysztof Lipski

 

Złoci Sponsorzy

Zrealizowano przy pomocy finansowej 
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patroni medialni